Home » Esittelyssä meidän matkarattaat

Esittelyssä meidän matkarattaat

by Iida Åfeldt

*rattaat saatu Vaunuaitta

Meillä on ollut Nuna Triv matkarattaat käytössä vuoden 2019 lokakuusta, eli pian jo vuoden verran. Käyttökokemustakin on kertynyt hyvin. Saan usein viestiä meidän rattaista, joissa kysytään käyttökokemuksien perään ja siitä syystä ajattelin nyt esitellä ensin nämä meidän matkarattaat ja seuraavaksi meidän yhdistelmärattaat.

Minulla ei ole juurikaan kokemusta muista matkarattaista. Viime vuonna Prahassa meillä oli vuokrattuna Yoyo matkarattaat ja sitten muutamasti olemme käyttäneet ystävän luona Mutsy Nexo matkarattaita. Nuna Triv matkarattaat tulivat Suomeen viime syksynä ja ne valikoituivat meille omaisuuksiensa takia, jotka palvelevat meidän arjessa. Matkustelemme paljon eri kulkuneuvoja käyttäen.

Nuna on tunnettu yksinkertaisesta, käytännöllisestä ja älykkäästä suunnittelusta. Yrityksen juuret ovat Alankomaissa.

Nuna Triv rattaat ovat pienet ja kevyet. Ne menevät kahdella liikkeellä kasaan ja menevät pieneen tilaan. Niitä ei kuitenkaan voi ottaa lentokoneessa matkustamoon, mutta se ei ollut itselleni tärkeä ominaisuus. Minulle oli tärkeää, että rattaat mahtuvat minkä vain auton perätilaan, pitkän matkan busseihin ilman suurta kokoamis- ja purkamistyötä sekä pitkän matkan juniin. Pendolino ja Intercity junissa ei ole kuin muutamille vaunuille ja rattaille tilaa. Usein ne on täysi, jolloin rattaita on pyörätuolille varatussa tilassa. Halusin rattaat, jotka saa helposti kasaan vaikka vauva kädessä ja nostettua tavarahyllyyn tai lokeroon. Nämä ovat kevyet nostaa ja kantokahva helpottaa kuljetusta. Minulla oli usein suuria vaikeuksia vauvan kanssa kaksin matkustaessa. En tiennyt mihin olisin laskenut vauvan siksi aikaa, että olisin saanut isot yhdistelmärattaat kasaan ja bussin kyytiin. Junamatkoilla taas sai jännittää mahtuuko yhdistelmärattaat kyytiin.

Rattaisiin saa myös adapterilla turvakaukalon. Meillä se ominaisuus ei ollut enää käytössä. Rattaat tulivat meille Eemin ollessa jo 1-vuotias. Mutta varmasti näiden käyttö olisi ollut hyvin suurta, jos meillä olisi ollut vauvavuonna auto ja nämä rattaat. Runko olisi ollut autossa ja kaukalon olisi voinut aina vain nostaa kiinni runkoon siirtämättä vauvaa.

Nuna Triv rattaissa ihastuin myös siihen, että ratasosan voi kääntää. Lapsi voi istua itseä kohti tai menosuuntaan. Lisäksi rattaat saa lähes täyteen makuuasentoon sekä suoraan istuma-asentoon. Säädöt istumisen suhteen on todella monipuoliset.  Rattaat menevät yhtä helposti kasaan oli istuin kummin päin vain. Jalkatuki liikkuu myös. Rattaissa on kääntyvät etupyörät, jotka saa lukittua sekä lukitus. Istuimessa on merinovillapehmusteet ja viisipistevaljaat, jotka on helposti muutettavissa kolmipistevaljaiksi. Pehmusteet on helposti irrotettavissa ja pestävissä. Työntöiaisa liikkuu alhaalta ylös, eli sitäkin saa säätää mieleisekseen.

Olen tykännyt näistä rattaista ihan alusta asti tosi paljon ja ne sopivat juuri meidän tarkoituksiin. Ja onhan rattaat todella tyylikkäät ja ulkonäöltään modernit. Ne ovat paljon enemmän kuin pieneen tilaan menevät matkarattaat. Viime aikoina olemme käyttäneet näitä todella paljon. Ne ovat autossa valmiina ja tulevat mukaan kaikille kesän retkille. Arjessa emme juurikaan rattaita käytä, vaan Eemi tykkää kävellä tai sitten pyöräilemme. Menossa kuitenkin on aika Nuna triv matkarattaat mukana. Toinen syy miksi käytämme näitä niin paljon, on suuri tavaratila. Meidän yhdistelmärattaissa ei ole läheskään niin paljon tilaa kuin näissä. Tavaraa saa todella paljon kyytiin ja sehän on menossa oleellistakin. 

Muutama miinus toki on, muttei nekään ole niin suuria, että kumoisi kaikkia positiivisia puolia. Kuomussa on vetoketju, jonka avaamalla saa siihen lisää pituutta. Silti kuomu jää omasta mielestäni lyhyeksi, jos rattaat on makuuasennossa. Silloin olisi vaunuverho paikallaan, mutta kuomussa olevan lipan takia se ei oikein istu. Usein laitan pyykkipojilla jonkun harson suojaksi. Rattaat eivät lukitu, kun ne laittaa kasaan. Muualla se ei mielestäni haittaa, mutta lentomatkatessa kyllä. Lentomatkalla rattaat menevät ruumaan ja käsittely voi olla rajua. Rattaiden lukittuminen auttaisi niitä pysymään paremmin kasassa. Toki niille voisi ostaa kuljetuspussin, joka myydään erikseen tai sitten muovittaa ne kentällä. Viimeksi pakkasin rattaat lentokentällä läpinäkyvään jätesäkkiin, joka teipattiin tiukaksi. Toki pakkaaminen suojaa rattaita muutenkin lialta ja kolhuilta ja on ihan suotavaa.

Lisäksi rattaat on tosiaan matkarattaat ja suunniteltu matkusteluun sekä kaupunkiolosuhteisiin. Eli haastavassa tai epätasaisessa maastossa ne eivät mielestäni toimi. Haasteita voi tulla jo ihan kaupungissa, jos on paljon mukulakiveä ja suuria kynnyksiä. Pöyrät ovat kuitekin pienet ja kapeat, vaikka niissä jousitus onkin.

TÄSSÄ VIELÄ TIIVISTETYSTI

+auki ja kiinni yhdellä kädellä

+kevyet ja menevät pieneen tilaan

+adapteri, jolla saa turvakaukalon kiinni

+istuinosan säätömahdollisuudet

+menevät kasaan yhtä helposti oli istuin menosuuntaan tai poispäin menosuunnasta

+suuri tavaratila

+tyylikäs ulkonäkö ja useita värivaihtoehtoja

+merinovillaiset pehmusteet hengittää ja pitää lämpimänä

+kantokahva

haastavat epätasaisessa maastossa ja kynnyksissä

lyhyt kuomu, jos raattaat makuuasennossa

eivät taitettuna lukitu

kuljetuspussi ostettava erikseen

11 kommenttia

Ekv 30.7.2020 - 23:39

Vertailussa olisi voinut olla myös pohdintaa istuinosan koosta. Siis makuutilan pituudesta ja istuimen leveydestä, painorajoista jne. Matkikset kun ovat käytössä pitkään (omalla melkein 6-veellä yhä kun kokoa on 20kg ja 120cm). Reissussa kun väsymys iskee helposti eikä lapsi jaksa kulkea kymmeniä kilometrejä. Usein kynnyskysymykseksi nousee, että kuinka pitkä vielä kykenee ottamaan mukavan lepoasennon tai päikkärit..

Vastaa
iidaafel 31.7.2020 - 08:01

Totta, kiitos huomiosta. En osannut ajatella. Nämä ovat 22 kiloon asti, istuin osa on leveä, tarkemmat mitat löytyy verkkosivuilta. Mutta pituus saattaa kyllä loppua kesken, ainakaan jalat eivät mahdu suoraan tukeen, vaan jäävät koukkuun.

Vastaa
Anspa 31.7.2020 - 07:58

Mua kiinnostaisi saako näihin turvakaaren jos lapsi on kasvot työntäjään päin?

Vastaa
iidaafel 31.7.2020 - 08:03

Millaista turvakaarta tarkoitat? Näissä rattaissa on tuo kiinteä kaari, joka avautuu ja jonka saa pois, se voi olla kiinni vaikka kasvot olisi menosuuntaan, kuten kuvissakin näkyy.

Vastaa
Anspa 31.7.2020 - 15:34

Juuri tuota kuvissa näkyvää tarkoitin, että voiko olla kasvot työntäjään päin ollessa. Ja nyt kun tajusin katsoa kuvia tarkemmin niin näkyyhän se että on ? katsoin ensin nopeasti että vain kasvot menosuuntaan oli kuva jossa näkyi turvakaari. Meillä matkiksissa ei saa turvakaarta jos on kasvot työntäjään päin ja siksi etsitään uusia, nämä menee harkintaa eli kiitos postauksesta ?

Vastaa
iidaafel 1.8.2020 - 23:37

No aivan? ja eihän se kaikissa kuvissa hyvin näkynytkään!

Vastaa
.A. 1.8.2020 - 11:03

Onko sun tarkoitus tehdä esittelyä niistä Eemillä käytössä olleista Oran yhdistelmävaunuista vai jostain muista?

Harmittavan vähän löytyy kattavampia kokemuksia Oran Untoista. Jos tarkoituksesi on esitellä niitä Oran vaunuja, toivoisin esittelyä lähiaikoina tänne blogin puolelle, niin saisin ehkä viimeisimmän varmistuksen ostopäätökselle. Kiitos! ?

Vastaa
iidaafel 1.8.2020 - 23:36

Joo kyllä Ora Onni yhdistelmistä, ne on meillä edelleen ainoina käytössä matkarattaiden rinnalla. Eli niistä teen blogiin esittelyn?

Vastaa
Carlos 2.8.2020 - 12:09

Kummat ovat omat suosikkisi – Yoyot (lyhyen käyttökokemuksen perusteella) vai nämä? Kiitti

Vastaa
iidaafel 3.8.2020 - 12:42

Toki riippuu tarpeista, jos lentomatkustus ja kaupunkiolosuhteet on oleellista, niin Yoyot varmasti. Minulle oli tärkeää taas, että istuimen saa käännettyä ja istuimen saa makuuasentoon sillä Yoyossa ei saa ja ei ole jalkatukea. Nukkuessa jalat roikkuu alas. Ja tavaratilan koko oli itselle oleellinen. Nämä siis omat suosikit.

Vastaa
K.U 2.9.2020 - 21:06

Onko näitä helppo työnnellä talvella vai jumittuuko jos lunta pikkusen enemmän? Esim. Kaupungilla

Vastaa

kommentoi postausta