Home » Kaupalliset yhteistyöt ärsyttävät

Kaupalliset yhteistyöt ärsyttävät

by Iida Åfeldt

Kaikkialla on vain kaupallisia yhteistöitä, mainoksia tulee silmille. Somea ei voi selata ilman, että joku alekoodi osuu silmään. Ne ärsyttää. Mitään muuta ei enää olekkaan.

Kaupallinen yhteistyö tarkoittaa, että yritys ostaa vaikuttajan kautta näkyvyyttä tuotteelleen tai palvelulleen.Yritys ostaa esimerkiksi blogipostauksen tuotteesta tai kuvan instagramfeediin. Kaupallinen yhteistyö on myös sellainen, jossa rahaa ei liiku, vaan yritys ja vaikuttaja sopivat palvelun saamisesta näkyvyyttä vastaan. Kaupallinen yhteistyö tai mainos sisältö pitää aina ilmoittaa ensimmäisellä rivillä. Blogit, Instagram ja Youtube ovat oivallisia paikkoja mainostaa. Yhä enemmän mainonta on siirtynyt lehdistä ja televisioista älylaitteille, sinne missä ihmiset eniten aikaa viettävät. Kaupallisia yhteistöitä voi ehdottaa niin yritys itse ottamalla yhteyttä vaikuttajaan kuin vaikuttaja ottamalla yhteyttä yritykseen.

Minussa kaupalliset yhteistyöt oikeastaan aiheuttavat positiivista kateutta. Kun näen kollegani mediassa kaupallisen yhteistyön ja toisen, niin tiedän hänen myyneen omaa brändiään paremmin. Minä en osaa ja kehtaa. Olen todella huono lähestymään yrityksiä. Olen todella huono kertomaan yrityksille miksi heidän kannattaisi ostaa palveluja minulta ja lähteä juuri minun kanssani yhteistyöhön. Koen itseni myymisen todella raskaaksi. On myös todella vaikeaa hinnoitella omaa työtään. On vaikeaa kertoa miksi juuri itse olisi paras valinta ja rahan arvoinen sijoitus. Ja mitä juuri minä voisin antaa.

Alalla kilpailu on kovaa. On lukuisia mainos-ja viestintä toimistoja, jotka yhdistävät yrityksiä ja vaikutajia yhteen. Toimisto esittelee yrityksille vaikuttajia, jotka sopisivat yrityksen mainostarkoituksiin tuomaan yritystä esille. Läheskään aina ei tule valituksi yhteistyöhön. Usein sitä saa tarjouksen yhteistyöstä ja ehdotuksen, mutta huomaakin pian ettei tullut valituksi ja näkee jonkun kollegan tulleen. Syynä voi olla liian korkea hintapyyntö, yritys ei pitänyt sisällöstäni tai jotain muuta. Kaupalliset yhteistyöt vaativat kilpailua, sillä vaikuttajia on paljon. Vaikuttajat ja yritykset ovat erilaisia ja parhaan tuloksen saamiseksi heidän tarpeet ja arvot pitäisi kohdata.

Kaupalliset yhteistyöt ovat myös työläitä. Niiden suhteen pitää olla luova ja kekseliäs, pelkkä kuva tuotteesta ei riitä, vaan aina on voitava tarjota jotain uutta ja erilaista. Teksteihin, videoihin ja kuviin menee aikaa, mahdollisesti tarvitaan joku avustamaan esim. kuvaamisessa. Materiaalit on usein lähetettävä yrityksille etukäteen tarkistettavaksi, jotta ne vastaavat yrityksen brändiä. Yhteistyöjulkaisuiden jälkeen pitää lähettää sisältöjen raportit, kuvakaappaus siitä kuinka paljon julkaisut tavotti katseluita. Taitava vaikuttaja osaa luoda yrityksen brändiä vastaavaa sisältöä. Jos yhteistyö on onnistunut ja molemmat ovat siihen tyytyväisiä, ostaa yritys todennäköisemmin vaikuttajalta palveluita myös uudelleen. Onnistunut yhteistyö toimii myös esimerkkinä toisille yrityksille, sen voi kirjata mediakorttiin, joka on nykyaikainen CV. Myydessään omia palveluitaan voi näyttää tekemiään töitä ja tuoda niitä esiin. Jos vaikuttaja ei toteuta yhteistyön ehtoja tai noudata sovittua, palkkio evätään.

Lukijan, katsojan ja kuuntelijan näkökulmasta kaupalliset yhteistyöt ovat ärsyttäviä, mutta vaikuttajalle ne ovat tulonlähde tuottaa sisältöä mediaansa. Tehdä työtään, jota ei olisi ilman kaupallisten yhteistöiden tuomia rahallisia palkkioita. Harva voi kirjoittaa blogia tai tehdä videoita tubeen muuten vaan, sillä niihin kuluu aikaa ja ne usein vaativat välineistöä. Myös yritykset hyötyvät vaikuttajien näkyvyydestä, tuote tai palvelu kohtaa yleisön kanssa. Sitoutuneet seuraajat vievät asiaa edelleen eteenpäin. Monelle kaupalliset yhteistyöt näyttäytyvät helppona rahana ja summat voi tuntua suurilta, mutta monet vaikuttajat ovat yrittäjiä ja lähes puolet työstä laskutettavasta summasta menee veroihin.

Kyllä minuakin ärsyttää, jos kaupallisia yhteistöitä on suuri osa sisällöstä. Silloin vaikuttaja ei ole suunnitellut työtään hyvin. Itse pyrin aina suunnittelemaan postaukseni niin, että sisältö on monipuolista ja kattavaa. En koskaan julkaise esimerkiksi kahta yhteistyötä peräkkäin enkä lähekkäisinä päivinä. Koen, ettei kaikki sisältö voi olla vain kaupallista tai henkilö menettää mielenkiintonsa.

Kyllä minuakin ärsyttää, jos joku on koko ajan saamassa tavaraa ilmaiseksi tai jakamassa alekoodia pikamuodin verkkokauppoihin. Yhteistöitäkin pitää miettiä niin, että ne istuvat vaikuttajan brändiin, mutta myös vaikuttaja istuu yrityksen brändiin. Ilmainen tavara, jota tulee ovista ja ikkunoista ei ole minusta mikään ihailtava asia, vaan enemmänkin tulee ajatus, ettei ajatella omaa kulutusta kovinkaan pitkälle ja sen vaikutusta ympäristöön. Vaikka saisi ilmaiseksi, niin tarvitseeko niitä todella?

-Iida

LUE MYÖS

Miten blogimaailma toimii?

25 kommenttia

Kultakatriina 6.10.2019 - 12:59

Eli kaupallisia yhteistöitä pitää olla, että ”vaikuttaja” voi saada bloggaamisesta niin paljon rahaa, että ei tarvitse käydä enää päivätöissä. Ammattihan se huorakin on.

Vastaa
onia 6.10.2019 - 13:20

Bloggaaja = vaihtaa osaamistaan ja aikaansa rahaan
Mainostoimiston copywriter = vaihtaa osaamistaan ja aikaansa rahaan
Mäkkärin kassa = vaihtaa osaamistaan ja aikaansa rahaan
Lastentarhan opettaja = vaihtaa osaamsitaan ja aikaansa rahaan
Seksityöläinen = vaihtaa osaamistaan ja aikaansa rahaan

Se, että tunnut pitävän näistä osaa automaattisesti toisia parempina, kertoo enemmän sinusta kuin näistä ammateista.

(Erotuksena seksityöläisyys, johon päädytään hyvin usein olosuhteiden pakosta ja pakotettuna vapaan halun sijasta. Se ei silti tarkoita, että seksityöläinen jotenkin ansaitsisi halveksuntaa missään olosuhteissa.)

Vastaa
Peppis 6.10.2019 - 13:08

Siis tää on kyllä hyvä aihe kirjoittaa ja kiva kun kerrot avoimesti. Itse olen tosi kypsä kaupallisiin yhteistöihin. Niidenhän on tarkoitus myydä luotettavan suosituksen kautta. Kuin ystävä (joksi monet seuraamansa maanläheiset tyypit helposti mieltää) suosittelisi tuotetta jota on kokeillut. Tämä toimii ja toimi varmasti vielä paremmin silloin kun yhteistyöstä ei tarvinnut olla mainintaa ensimmäisellä rivillä (mitä aivopesua!) Mutta nyt kun niitä todella tulee joka tuutista ne ovat vain ärsyttäviä.. en enää usko että vaikuttaja suosittelee sitä tuotetta minulle puhtain sydämin. Oikeastaan useimmiten ajattelen tiotteesta negatiivisesti kun vaikuitajat hehkuttavat sitä. Tykkään niistä postauksista vain tukeakseni vaikuttajan pien yristystä, mutta en lue niitä postauksia enää. Uskon että vaikuttajamarkkinointi tulee lähitulevaisuudessa muuttumaan, koska sen teho laimemee kum sitä tehdään liikaa.

Vastaa
iidaafel 6.10.2019 - 20:58

Ymmärrän todella hyvin sun ajatuksen!

Vastaa
Nimetön 6.10.2019 - 13:20

Toki ymmärrän, että joskus ärsyttää. Kaupallinen sisältö on kuitenkin myös taitolaji.
Esimerkiksi ”voileipäblogin” Iina tuottaa niin paljon sisältöä, uuden tekstin päivittäin, ettei kerran viikkoon osuva kaupallinen thteistyö ainakaan minua häiritse. Ehkä Iinalla on suosittuna ”vaikuttajana” myös mahdollisuus valita itsensä näköisiä yhteistyökumppaneita.

Toisaalta taas koin itse hyvin vaivaannuttavaksi esimerkiksi (nyt jo hiljentyneen) Even Hattarapilven varjossa blogin, jossa elämä tuntui rakentuvan yhteistyökuvioiden varaan. Järjestettiin häät ja ”kerjättiin” niihin näkyvyyttä vastaan paikka, kukat ja tarjoilu. Järjestettiin synttärit ja ongittiin niihin yhteistyökuviona koristeet. Polttarit, treffit tai vauvakutsut -näkyvyyttä vastaan kyselin sen, tämän ja tuon.

Mutsis on Emilia kirjoitti tässä hiljan postauksen päivästä, jossa oli ollut kahden kilpailevan lastenvaatemerkin jlkovaatepromoissa. Kehu siinä sitten yhtä ja sen jälkeen toista ”maailman parhaimmaksi”. Ymmärrän, että varmasti tuottoisaa hommaa, jos saa matkaansa samalla vaikka kolmelle lapselle ne ulkovaatteet.

En jää kadehtimaan muiden rahoja ja tavaroita. Yhteistyöpostauksista saa välillä hyviäkin vinkkejä. Välillä menee toki yli, eteenkin, jos siinä mainostaessaan vaikuttaja tulee puhuneeksi itsensä vallan pussiin.

Vastaa
iidaafel 6.10.2019 - 20:58

Olet oikeassa, se todella on taitolaji! Jos on muutakin sisältöä, niin ei satunnaiset yhteistyöt haittaa!

Vastaa
Elisasa 6.10.2019 - 14:38

Itseäni ei haittaa yhteistyöt yhtään, olen löytänyt monia tosi hyviä tuotteita (esim. Sumeen pipot!) niiden kautta. En myöskään jaksa pahoittaa mieltäni siitä, että joku tällä tavoin tienaakin jotain, kyllähän tehdystä työstä ja käytetystä ajasta tulee korvaus saada.
Ihanaa syksyä sulle ja Eemille! 🙂

Vastaa
iidaafel 6.10.2019 - 20:57

Onpa kiva kuulla ja iso kiitos!

Vastaa
Riikkis 6.10.2019 - 15:21

Mun mielestä sä toteutat nämä yhteistyöt aina tosi kivasti ja tyylikkäästi, ja olen löytänyt sun ansiosta pari kivaa tuotetta lahjaksi kavereiden lapsille 🙂 Ja oikeasti olen iloinen joka kerta kun sulla on joku yhteistyö, koska siten tiedän että voit taas tuottaa enemmän sisältöä esim Instaan kun saat välillä palkkion siitä.

Vastaa
iidaafel 6.10.2019 - 20:57

Onpas kiva kuulla, kiitos <3

Vastaa
Mimmimyymimosa 6.10.2019 - 15:37

Hmm.. Vaikuttajamarkkinoijan täytyy olla brändännyt itsensä tulevaisuuteen asti.” Jos voisin-mitä oisin” – ajatuksella, vähän niin kuin fake untill
Yuoll make it. Eli tietää elämäänsä ja brändinsä haluaa ja mikä on itseään ja omaa juttuaan. Taitoa rajata muu mielenkiintoinen ja tarjolla oleva yhteistyö pois ja taitoa keskittyä kulkemaan omaa päämääräänsä ja omaa juttuaan kohti ja luottaa siihen, että pikkuhiljaa yhteistöitä tarjoavat jyst ne sinun juttuusi sopivat.

Uskon, että aidot vaikuttajayhteistyöt jatkuvat ja vankistuvat. Ennen vain mainostettiin vakuuttavilla mainoksilla. Ainahan ihmiset ovat ”mainostaneet toisilleen” hyväksi havaittuja juttujaarjessaan. Nyt arjen mainostus on kaupallistunut ja ne pärjäävät, jotka vaikuttavat tai toivottavasti ovat uskottavia mainonnassaan eli mainostavat vain omien valintojensa vuoksi ja saavat siitä rahaa eivätkä rahan vuoksi valitse itselleen mainostettavaa.

Sinun blogissasi minua kiinnostaa enemmän muut aiheet kuin kaupallisiin postauksiin liittyvät valinnat. Se ei johdu mitenkään kaupallisista postauksista vaan minua kiinnostaa enemmän ne asiat, joita nostat esille keskusteluun.

Ymmärrän, että blogin tekeminen vie aikaa ja saadakseen aikaa tarvitaan rahaa jne. Ehkä sinulla on mahdollisuus tuotteistaa ajatuksiasi ja hyötyä sinua seuraavista ihmisistä toisella tapaa. Sinun täytyy ise löytää juttusi tapasi toimia. Go girl!

Vastaa
iidaafel 6.10.2019 - 20:56

Kiitos paljon kommentista ja ajatuksista!

Vastaa
Torey 6.10.2019 - 16:34

Sulla näitä on vielä niin vähän ettei haittaa. Sen sijaan joidenkin instoja oon lakannut seuraamasta, koska oli enemmänkin poikkeus, jos kuva ei ollut kaupallisessa yhteistyössä jne. mainoskäytössä. Sellaisesta menee nopeasti maku. Jatka sä vaan kuten tähänkin asti! 🙂

Vastaa
iidaafel 6.10.2019 - 20:55

Ymmärrän tosi hyvin!

Vastaa
Nimetön 6.10.2019 - 17:44

Itse taas tykkään kun näen yhteistyöpostauksia, koska haluan että mukavat ja hyvät bloggaajat kuten vaikkapa sinä saavat palkkiota tekemästään työstä 🙂 Vaikka itseä ei juuri sillä hetkellä kiinnostaisikaan kyseinen tuote/asia, niin mitäpä väliä sillä on? Eihän ihan jokaikinen postaus ehkä muutenkaan kiinnosta yhtä paljon, ei silti tulisi mieleenkään lähteä haukkumaan bloggaajia ”kaupallisuudesta”, silloin kun heitä palkitaan hyvästä työstä.

Vastaa
iidaafel 6.10.2019 - 20:55

Kiitos kommentista ja tosi kiva kuulla, että ajattelet noin!

Vastaa
Sandraa 6.10.2019 - 18:29

Itse tykkään saada vinkkejä hyvistä jutuista, tilasin esim. kahvit kotiin (miten hyvä idea :D) ja ripsarin 🙂

Vastaa
iidaafel 6.10.2019 - 20:54

Kiva kuulla ja se on totta!

Vastaa
viljaa 6.10.2019 - 21:37

Mitä mieltä olet tälläisistä pr-tapahtumista joihin kutsutaan vain bloggajia ja saavat materiaa mukaansa? Ei siis mitään goodiebageja vaan oikeaa käyttötavaraa. Seurasin taannoin instassa bloggaajia joista moni laittoi sitten stooriin pätkiä. Ainoastaan yksi bloggaaja mainitsi ,että tapahtuma on pr-tapahtuma. En löytänyt netistä tietoa, että onko myös siinä velvoite mainita asiasta. Mielestäni se olisi ainakin hyvän maun mukaista.

Vastaa
iidaafel 7.10.2019 - 20:09

Joo, pr tapahtumissa olemisesta ei tarvitse erikseen kertoa, enkä usko, että siihen on mitään sääntöä tai ohjeistustakaan. Mutta, jos esittelee sieltä saamiaan tavaroita, pitää merkitä ne saaduiksi pr-lahjoiksi.

Vastaa
Eetee 6.10.2019 - 22:05

Itseä ärsyttää mainostamisen verhoaminen ”vaikuttamiseksi”,
”brändilähettilääksi” tai vastaavaksi. Mainos on mainos. Ja mainostaminen mainostamista. En ymmärrä, miksi asiasta ei voi puhua sen oikealla nimellä.

Vastaa
iidaafel 7.10.2019 - 20:10

Olen ihan samaa mieltä, vaikuttaminen on minusta sellaista oikeasta vaikuttamista hyvien asioiden eteen, kuten ilmastoon, kiusaamiseen, politiikkaan yms. oikeasti tärkeään. Mutta kaupalliset yhteistyöt ovat mainoksia. Ehkä pian alalla saataisiin termitkin siihen suuntaan!

Vastaa
A.S. 7.10.2019 - 01:48

Seuraan ihan mielelläni myös kaupallisia yhteistöitä, varsinkin jos ne ovat hyvin tehtyjä ja vastaavat kirjoittajan aitoa mielipidettä eivätkä vaikuta liikaa vain mainoksilta. Vaikka on helppo ajatella olevansa immuuni mainoksille ja kaupallisille yhteistöille, niin täytyy ainakin itse myöntää, että kyllä tällaisilla postauksilla on usein vaikutusta siihen, miten huomaan jonkun merkin ja millainen mielikuva siitä muodostuu.

Olen löytänyt ainakin yhden lempivaatemerkkini alunperin blogien yhteistyöpostausten kautta. Vaikka en heti lähtenytkään ostoksille, niin ajan myötä kiinnostus merkkiä kohtaan kasvoi ja halusin itsekin kokeilla – ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Parhaimmillaan kaupalliset yhteistyöt voivat toimia hyvinä suosituksina ja mahdollisuutena löytää sellaisia merkkejä, joita ei ehkä muuten löytäisi tai tulisi kokeiltua.

Ymmärrän kaupallisten yhteistöiden merkityksen myös bloggaajien kannalta. Haastetta toki tasapainoilla sopivan määrän kanssa. En itsekään jaksaisi lukea blogia, joka on vain täynnä yhteistöitä, vaan kaipaan myös muuta sisältöä ja ennen kaikkea rehellisiä mielipiteitä myös yhteistyöpostausten kohdalla.

Vastaa
iidaafel 7.10.2019 - 20:20

Hyviä ajatuksia aiheesta ja olen samaa mieltä!

Vastaa
Terhi_ 28.8.2020 - 19:56

Sain sinulta juuri idean tilata Metsolan merinovillapipo, ansiostasi laitoin päivämäärän kalenteriin kun heille tulee uutuudet. Tämä oli siis insta storyssasi. Kyllä vaikuttajat vaikuttaa siis ainakin minun ostopäätöksiini välillä, kun tuote sopii kohderyhmälle (pienen lapsen äiti). ❤️

Vastaa

kommentoi postausta