Home » Lomakuvia Kreikasta

Lomakuvia Kreikasta

by Iida Åfeldt

Lomailimme lokakuun alussa Kreikan lämmössä. Kyseessä oli itselleni ensimmäinen rantaloma ja sitä kautta tietysti myös lapsille. Oikeastaan matka oli meidän perheelle tällä kokoonpanolla ensimmäinen yhteinen loma.

Ajatus lomamatkasta tuli mieheltäni, joka tykkää reissata huomattavasti minua enemmän. Yhdessä kuitenkin koimme, että nyt olisi hyvä aika reissulle, jos reissaamaan haluaa mennä. Mielummin menemme reissuun ennen kuin perheeseen syntyy kolmas lapsi, koska kahden syli-ikäisen kanssa emme varmasti ihan heti lähtisi kovin pitkälle matkalle.

Keväällä aloimme katsella lomamatkoja. Miehen työn puolesta loman ajankohta oli tarkkaan määritelty ja se rajasikin heti monia kohteita pois. Lisäksi koimme neljän tunnin lennon olevan meille tällä hetkellä maksimi. Emme myöskään halunneet joutua lennon jälkeen istumaan bussin tai taksin kyydissä useampaa tuntia päästäksemme hotellille. Halusimme All inclusive -hotellin, jotta meidän ei tarvitsisi miettiä lomalla syömisiä, ei kokata itse, muttei myöskään harhailla ympäriinsä nälkäisinä etsien sopivaa ruokapaikkaa.

Päädyimme viikoksi Kosin saarelle lähelle Kardameniaa Mitsis Blue Domes All inclusive resorttiin. Lento Kosille oli neljä tunti ja lentokentältä resortille oli 20 minuutin matka. Ostimme matkan matkatoimiston kautta, joka järjesti tarvittavat kyyditykset ja opastukset matkan aikana. Tämä tuntui ihanan helpolta tähän kohtaan.

Lento kohteeseen lähti aamukuudelta. Olimme vieneet matkatavarat lentokentälle edellisenä iltana ja jääneet lentokenttähotelliin yöksi. Tämä säästi paljon aikaa aamussa ja saimme myös nukkua jonkin verran pidempään. Lentokentällä kaikki sujui todella hyvin lasten kanssa ja aikakin kului hyvin aamupalaa syödessä.

Lentomatka tietysti jännitti meitä aikuisia etukäteen. Erityisesti 11kk vauvan osalta. Esikoisen osalta ei niinkään, sillä hänen kanssa minun on tullut reissattua monen tunnin auto- ja junamatkoja kotimaassa sekä tullut lennettyä Prahaan, Berliiniin ja Tukholmaan. Esikoisen kohdalla lento menikin todella hyvin. Hänellä oli mukana muutamia puuhavihkoja, värikyniä ja pelikortit. Lisäksi mukana oli tabletti, jossa oli muutama peli ja ohjelma ladattuna. Ja näiden tekemisten parissa hän viihtyi todella hyvin koko ajan.

Vauvan lento meni myös hyvin. Hän ei itkeskellyt ollenkaan, mutta vaati viihdytystä ollakseen tyytyväinen ja jaksaakseen olla paikoillaan. Olimme tietysti ajatelleet, että vauva nukkuisi osan lennosta, koska olimme joutuneet herättämään hänet kesken yöunien, mutta se oli turha toive se. Hän oli aivan liian tohkeissaan uudesta ympäristöstä, ettei malttanut nukahtaa. Olikin ihanaa iltapäivällä päästä resorttiin ja saada vauva käsistä rattaisiin nukkumaan.

Itse kohteesta tykkäsimme kovastikin. Resortti oli otettu käyttöön 2010, eli se oli uudehko. Kaikkialla oli todella siistiä ja puhdasta. Alueella oli useita altaita, oma lastenalue ja ranta oli muutaman askeleen päässä. Ruokatarjonta oli todella hyvä. Pääravintolassa oli tarjolla buffet kolmesti päivässä, sen lisäksi oli useita Àla carte ravintoloita, joissa ruokailla kerran päivässä. Monenlaista syömistä oli tarjolla pitkin päivää erilaisissa kioskeissa ja kojuissa. Buffet notkui kaikkea hyvää ruokaa ja söimmekin koko viikon todella hyvin. Parasta oli tietysti kreikkalainen jugurtti ja tuore appelsiinimehu.

Vietimme loman lähes kokonaan resortilla. Päivät meni syödessä ja uidessa. Välilä altailla ja välillä meressä. Toisinaan ehdittiin lastenalueelle leikkimään leikkipuistoon ja sisätiloihin. Yhtenä päivänä vierailimme Kardamenan kylässä, joka oli viiden kilometrin päässä. Sinne pääsi hyvin paikallisbussilla.

Loman alkuun stressasin paljon vauvan nukkumisia ja syömisiä. Otimme vauvalle viikoksi mukaan ruoat, puurot, smoothiepussit ja maidot. Buffetista löytyi toki vauvallekin sopivia juttuja, kuten hedelmiä, kasviksia, kananmunaa ja leipää, mutta omat ruoat tuntui turvalliselta päätökseltä. Henkilökunta lämmitti aina vauvan ruoan pyydettäessä, mutta itsestäni tuntui, että olemme kauhea vaiva. Vauvan maidon lämmitys onnistui hotellihuoneessa, kun kylpyhuoneen lavuaaria käytti vesihauteen tekemiseen. Tuttipullot tuli tiskattua samaisessa altaassa. Onneksi meillä oli tiskiharja ja tiskiaine mukana sitä hommaa varten. Ja onneksi meillä oli vauvalle kaikki mahdollinen mukana, sillä resorttimme oli keskellä ei mitään. Yhdessä ainoassa lähikaupassa ei näkynyt mitään vauvantarvikkeita, ei edes vaippoja.

Totesin, että loma lasten kanssa on arjen elämistä. Ympäristö on erilainen ja siinä on vain pakko yrittää pyörittää sitä arkea, vaikka ympäristö toisi omat haasteet. Ensimmäisen yön molemmat lapset nukkuivat huonosti ja heräilivät useita kertoja yön aikana. Se kuitenkin tasaantui siitä loman edetessä. Myös vauvan päiväunet alkoivat sujua hyvin. Hänet oli laitettava nukkumaan viileään hotellihuoneeseen, sillä ulkona oli aivan liian kuuma. Se tietysti tarkoitti aina sitä, että jonkun oli oltava huoneessa ja pidettävä vahtia. Oikeastaan se tarkoitti päiväunia myös minulle, joka oli yksi loman parhaita puolia. Sain levätä ja nukkua! Kotona siihen on harvoin aikaa.

Minulla kesti muutaman päivän päästä irti stressistä ja turhiin haasteisiin takertumisesta, jotka kuitenkin kaikki olivat ratkaistavissa. Jossain kohtaa onneksi huomasin rentoutuneeni ja pääsin oikeasti kiinni nauttimiseen.

Oli ihanaa olla ilman ruoanlaittoa, ilman pyykkäystä ja siivoamista, ilman mitään normaalin arjen velvoitteita. Tuntui ihanalta ehtiä olla lasten kanssa paljon enemmän kuin mitä kotona arjessa ehtii. Kuinka ihanaa oli tarttua kaikkiin esikoisen ehdotuksiin ja sanoa hänelle kyllä. Pelasimme todella paljon yhdessä, luimme kirjoja ja leikimme. Liian usein arjessa tulee sanottua ”katsotaan myöhemmin”, ”en ehdi nyt” tai ”äidin pitää nyt laittaa ruokaa”. Oli ihana seurata esikoisen intoa ja iloa, nauttia auringosta ja lämmöstä. Esikoinen oli niin tohkeissaan kaikesta ja uskomattoman reipas loman aikana.

Myös aikuisten aikaa tuntui olevan paljon enemmän, kun ei ollut mitään kotihommia tehtävänä. Lasten mentyä nukkumaan, oli meillä aikaa istua parvekkeella ja jutella kaikesta. Ehdimme myös katsoa monia sarjoja, jotka olivat jääneet rästiin. Ja mikä parasta, olimme usein jo todella aikaisin nukkumassa.

Kaikenkaikkiaan onnistunut loma, joka on nyt meidän yhteinen muisto.

Paluulento oli aamupäivällä. Ehdimme syödä hyvän aamupalan ennen kuin lähdimme resortilta kohti lentokenttää. Paluumatka meni kuten menomatkakin. Esikoinen jaksoi todella hienosti koko matkan. Ostimme hänelle rekka-auton lentokentältä ja hän leikki sillä suuren osan matkasta. Myös puuha- ja tarravihkojen kanssa meni hyvä tovi matkasta. Vauva ei nukkunut tälläkään lennolla. Hän seilasi minun ja miehen syliä ja keksimme kaikenlaista puuhaa pitääksemme hänet tyytyväisenä. Vauva kuitenkin matkusti hyväntuulisena, vaikka välillä turhautui paikoillaan olemiseen.

Kotiin saavuimme iltapäivällä. Siellä meitä odotti minun äitini sekä miehen vanhemmat. He olivat tehneet ruokaa meille kaikille ja sekös oli aivan ihanaa! Isovanhempia olikin ikävöity ja uskon ikävän olleen molemminpuolista.