Home » Onko vauva tervetullut ravintolaan?

Onko vauva tervetullut ravintolaan?

by Iida Åfeldt

Eemi oli ehkä kuukauden ikäinen, kun sukulaiseni Ruotsista olivat käymässä Helsingissä. Tapasimme heidät keskustassa ravintolassa. Sain vaunut pöydän viereen ja tarjoilija tuli heti juttelemaan vauvalle ihastuksissaan. En kokenut mitenkään vauvan läsnäoloa haitaksi. Ravintola ei ollut lapsiystävällinen ulkoisilta puitteilta, esim. hoitopöytää ei vessassa ollut, mutta vaivapanvaihto meni vaunuissa. Lähtiessä minulle vielä pidettiin ovia auki. Jäi hyvä mieli.

Muutama viikko sitten olin menossa ystäväni kanssa lounaalle Helsingissä. Molemmat olimme matkanneet toiselta puolelta kaupunkia julkisilla ja kävelleet vielä kohteeseen.  Kahvilassa meille sanotiin, ettei vaunujen kanssa saa tulla sisälle. Olin hieman hölmistynyt asiasta. Vaunut piti jättää ulos kadulle. Otin vaunuista koko omaisuuteni ja vauvan ja lähdin kysymään ystävän vauvalle syöttötuolia. Minulla oli kantoreppu omalleni mukana. Eräs työntekijä vastasi, ettei heillä ole syöttötuoleja. Silloin minut valtasi järkyttävä viha, vaunuilla ei olla tervetulleita, muttei ilmankaan niitä, koska syöttötuoleja ei ole.

Laitoin kyseiseen paikkaan asiasta palautetta. He pahoittelivat kokemaani tilannetta ja sanoivat, että olen jatkossa tervetullut, sillä he ovat hankkimassa yhtä syöttötuolia. Yksi syöttötuoli tuskin ratkaisee tilannetta. Minulle tuli niin inhottava olo saamastani palvelusta, että en enää halua kyseiseen paikkaan mennä. Minulle on lyhyen äitiyteni aikana tullut monta kertaa se tunne, etten ole tervetullut. Huonoa kokemusta on vaikea korjata ja luonnollisesti niitä paikkoja sitten välttää. Menen mielummin sellaisiin paikkoihin syömään, jossa koen olevani tasavertainen muiden asikkaiden kanssa lapsesta huolimatta. Niihin paikkoihin, joissa olen saanut hyvää palvelua, hymyn tai ystävällisen sanan. Niihin paikkoihin, joihin olen saanut rattaat pöydän viereen ja joissa maito on pyydettäessä lämmitetty.

On kamalaa saada kokemus, ettei ole samanarvoinen asiakas lapsen kanssa kuin joku jolla ei ole lasta. Luulisi tässä taloustilanteessa jokaisen asiakkaan olevan yhtä tärkeä. Olen moneen kertaan tässä jo haaveillut kokonaan lapsiperheille tehdystä ruokapaikasta, johon voisi mennä matalalla kynnyksellä ja kaikki olisi huomioitu lapsia ajatellen suunnittelussa ja sisutuksessa. Mutta todellisuudessa ei lapsiperheitä pidä eristää omaan kahvilaansa, vaan lasten kanssa pitäisi olla tervetullut ihan kaikkialle. Lisäksi lapsille ravintoloissa ja kahviloissa käyminen opettaa käyttäytymiskulttuuria ja on sosiaalinne tilanne, paikka oppia vuorovaikutustaitoja.

Vanhempainvapaalla olisi päivisin hyvin aikaa käydä kahvilla tai lounaalla, tavata toisia vanhempia. Vanhemmat ovat iso kohderyhmä asiakkaita. Heidän kohtelemisensa ei ole mitenkään samantekevää. Hyvin kohdeltuina he tulevat uudelleen ja tuovat vielä ystävänsäkin lapsineen. Luulisi, ettei kenelläkään Suomessa olisi varaa menettää asiakkaita, harvalla ravintolalla tai kahvilalla niin hyvin menee. Usein arkipäivisin on hiljaisempaa, jolloin vaunukansa on liikkeellä.  He ovat siis se kohderyhmä, joka voisi täyttää kahvilat päivisin ja tuoda niihin rahaa.

Yleensä ravintolat ja kahvilat eivät noteeraa erityisesti vauvoja tai lapsia. Harva paikka on todella lapsimyönteinen, jossa lapsien tarpeet olisivat erityisesti huomioitu. On toki joitakin ja teen niistä oman postauksen ja jaan kivat paikat! Yleensä kuitenkin vaunuilla saa tulla ja muutama syöttötuoli kysyttäessä löytyy. Mitään erityiskohtelua ei tarvitse, mutta samaa palvelua jokaiselle, sellaista kuin ennen lastakin! Kyllä jokaisen pitäisi olla asiakkaana samalla viivalla niin vauvan kanssa liikkuvan vanhemman kuin sen läppärisalkun kanssa kulkevan etätyöläisen.

-Iida

IMG_5654.jpg

89 kommenttia

Pidä huoli omasta pennustasi 21.12.2018 - 22:14

“Kyllä jokaisen pitäisi olla asiakkaana samalla viivalla niin vauvan kanssa liikkuvan vanhemman kuin sen läppärisalkun kanssa kulkevan etätyöläisen.

Tässä taas todiste miksi pienen lapsen äidit ovat kaikkein itsekkäimpiä?

Haluat siis että tietty ravintola johon SINÄ haluat mennä on nimenomaan varautunut SINUN ja vauvasi tuloosi siten että sinne on hankittu riittävä tila vaunuillesi että riittävä määrä syöttötuoleja?

Anna kun arvaan.
Kun vauvasi alkaa huutaa ja ravintolan henkilökunta tai muut RAVINTOLAN MAKSAVAT ASIAKKAAT eivät ota sitä hyvällä niin se on taas jonkun vika?

Te elätte sellaisissa narsistisissa kuplissa että hyvät hykkyrät sentään.

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 07:07

Olen kyllä todella pahoillani, että näet asian itsekkyytenä ja narsistisena tekona. Lapset ovat tulevaisuuden kahvila- ja ravintola asiakkaita. Uskon, että vanhemmat osaavat olla tilannetajuisia ja itkun tullessa poistua sivummalle rauhoittumaan tai lähteä.

Vastaa
Lapseton 22.12.2018 - 10:08

Onpa häpeä lukea tuollaista kommentointia, minkä joku kenties lapseton ja järjettömän ajattelematon henkilö on kirjoittanut! Mielipiteensä saa ilmaista, harva vain osaa tehdä sen fiksusti.
Ymmärrän kirjoittamasi postauksen täysin vaikka lapseton itse olenkin enkä ole joutunut kohtaamaan tuollaista. On käsittämätöntä, miten Suomi yhteiskuntana on jokseenkin lapsia paheksuva.’ Liikaa ääntä, liikaa sotkua, liikaa sitä sun tätä’. On vain fyysinen pakko jokaisen kasvaa ja opetella asioita, että aikuisena kykenee käyttäytymään ja elämään muiden ihmisten kanssa ja jos aikuiset dissaavat ja sulkevat lapsia normaaliasioiden ulkopuolelle, lapsista tulee röyhkeitä, ajattelemattomia, omaa napaansa kaivelevia ja itsekkäitä. Herääkin kysymys, onko kommentin kirjoittajan kohdalla käynyt juuri näin lapsuudessa…
Toivottavasti ette joudu enää Eemin kanssa kokemaan tällaista ja nuo naurettavalla käytöksellä omaavat kommentoijat vielä kokisivat omassa elämässään jotain tyydytystä muista asioista kuin ihmisten haukkumisesta.

Vastaa
asco 22.12.2018 - 19:45

Lapsiin vetoaminen ei nyt oikein toimi koska lapset nyt vaan ovat tulevaisuuden kaikki mahdolliset asiakkaat, työntekijät, johtajat ja sosiaalipummit. Joten ei oikein toimi…

Vastaa
Nimetön 21.12.2018 - 22:46

Niin tärkeä postausaihe! 🙂 Minulla pienen vauvan kanssa ulkona syödessä tuli paljon hyviä kokemuksia. Silloin kävin suht paljon ulkona syömässä! Toista on ollut taaperon kanssa.. Leikkipaikka alkaa olemaan pakollinen :’D Meillä ei tule enää kysymykseenkään ruokapaikka jossa ei ole edes pientä lasten nurkkausta. Harmillisen vähän niitä näkee.

Äitinä sitä tulee oltua todella paljon kotona. Kun johonkin jaksaa sitten “raahautua” , sitä niin ilahtuu, jos toivotetaan tervetulleeksi ja lasten tarpeet on huomioitu. Tällaisille paikoille ja ihmisille peukut! 🙂 Äitejä, isiä ja pieniä lapsia ei saa unohtaa ja eristää yhteiskunnasta!

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 07:09

Kiitos kommentista! Se on juurikin niin, kotona on paljon ja sinne mielummin jääkin, jos tietää vastaanoton olevan nihkeä. 

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 06:22

Onko vauvasi jo tarpeeksi vanha istumaan syöttötuolissa?

Vastaa
Lapsellinen18 22.12.2018 - 06:34

“Otin vaunuista koko omaisuuteni ja vauvan ja lähdin kysymään ystävän vauvalle syöttötuolia. ”

Anonyymi: et ilmeisesti osaa lukea…

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 07:11

Vauva ei osaa istua. Tekstissä käy ilmi, että kysyin ystävän vauvalle syöttötuoli, joka jo osaa. Minulla olin omalleni kantoreppu mukana.

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 07:08

Juuri näistä syistä kahvittelemme usein ystävien kanssa hoplopissa, varsinkin kun mukana on 10kk ikäinen lapsi joka ei viihdy kauaa paikallaan… Alle 1v pääsee ilmaiseksi ja lapsille on kiva leikki paikka siinä pienten puolella. Olisi toki ihana päästä oikeisiin kahviloihin ja lounaspaikkoihin ilman että tarvitsee stressata miten siellä otetaan vastaan

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 07:12

Ymmärrän erityäin hyvin, että nämä tekijät tuovat syressiä, eikä halua lähteä kahvilaan/ravintolaan. Täytyykin ottaa hoplip testiin!

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 07:53

Olen ihmetellyt samaa, että miten äitien tai asiakkuuspotentiaali ei kiinnosta enempää. Tai lapsiperheiden yleensä. En ole ikinä käyttänyt niin paljon rahaa ulkona syömiseen kuin lapsen saatuani. Ensin äitiyslomalla päivisin kahvittelemassa ja nyt taaperon kanssa tulee kyllä helpotettua arkea ulkona syömällä paljon useammin kuin ennen lapsia. Luulisi että joku haluaisi nimenomaan erottua edukseen lapsiystävällisyydellä, vaikka rehellisyyden nimessä meihin on 95% ajasta suhtauduttu vähintään neutraalisti ellei positiivisesti.

Mutta oikeasti Tampereella Sokos on ainut joka konsistentisti suhtautuu oikeasti positiivisesti lapsiin, aina tarjoudutaan kantamaan tarjotin pöytään jne. Siihen mulla ei riitä hermo, että tullaan työporukalla sinne Sokokselle syömään, istutaan kaupungin ainoan leikkipaikan viereen ja sitten katsotaan pahalla silmällä lapsia jos niistä lähtee ääntä 🙂 Kun olisi mahdollisuus mennä mihin tahansa paikkaan syömään kaupungissa niin onko pakko tulla sinne ainoaan missä se leikkipaikka tosiaan on? Ei ne salaatit siellä niin hyviä ole 😀

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 11:12

Kiitos kommentista! Olen kyllä samaa mieltä, ikinä ei ole elämässä ollut näin paljon aikaa ja mahdollisuuksia käydä lounailla kuin nyt ja on tosiaan ihme, ettei vanhempia ostovoimana hyödynnetä enempää. Minusta lasoiin ei tarvitse suhtautua mitenkään yltiö positiivisesti, mutta se neutraali suhtautuminen olisi paikallaan ja hyvä!

Vastaa
asco 22.12.2018 - 19:50

Jos tä on nyt mahdoton rahareikä, kuten annatte ymmärtää, niin ihmettelen miksi kukaan ei ole hyödyntänyt tätä? Kylmä totuus kuitenkin on, ettei KAIKKI ruokailupaikat voi profiloitua KAIKKIIN asiakkaisiin. Live with that…

Vastaa
coxia 24.12.2018 - 19:50

Noihin paikkoihin ei vissiin liikuntarajoitteisiakaan kaivata, koska jos ei vaunujen kanssa ole tilaa, ei sitä ole pyörätuolillakaan. Ajatteletko yhtä tylysti myös liikuntarajoitteisista kuin mitä ajattelet lapsista?

Vastaa
Lapseton vapaaehtoisesti 22.12.2018 - 22:59

Itse en halua kahvilaan äitejä, jotka luulevat olevansa etuoikeutettuja paikkaan, mihin heitä ei selvästikään kaivata. Lapset ovat meluavia, ärsyttäviä ja mielelläni maksan vaikka enemmän kahvistani, että saisin olla lapsivapaassa paikassa. Maksan myös lomistani enemmän tämän takia.

Menkää muualle (vaikka sinne Hop Loppiin), teitä ei kaivata missään pikkukahviloissa, joissa ei ole edes tilaa vaunuille. Luovuitte siitä etuoikeudesta lisääntyessänne. Teille ja lapsillenne on omat tilat. Jos syöttötuolia tai tilaa vaunuille ei ole, ei voi muuta sanoa kuin että “take a hint”. Ei siitä tarvitse kokonaista blogikirjoitusta kirjoittaa. Ravintola saa valita omat asiakkaansa, onneksi. Sympatiat kahvilalle, voin kuvitella miten hirveää on ollut asiakaspalvelijalla, joka tekee minimipalkalla töitä kun äitiremmi pääsee avaamaan sanaista arkkuaan.

Vastaa
coxia 24.12.2018 - 19:48

Noihin paikkoihin ei vissiin liikuntarajoitteisiakaan kaivata, koska jos ei vaunujen kanssa ole tilaa, ei sitä ole pyörätuolillakaan. Ajatteletko esimerkiksi pyörätuolia käyttävistä yhtä ikävään sävyyn kuin lapsista?

Vastaa
BT 22.12.2018 - 07:55

Meillä on kahvila Meilahden suunnalla, jossa on aina käynyt paljon vauvoja ja lapsia. Perheen pienimpien kanssa liikkuvat ovat iso asiaskunta ja heidät on huomioitu pienillä jutuilla kuten hoitopöydällä varusteineen, parilla syöttötuolilla, lelukorilla, lastenannoksilla.

Vauvat eivät jostain syystä juuri koskaan itke kahvilassa vaan päinvastoin viihtyvät hyvin. Mitään häiriötä ei käytännössä koskaan ole isommistakaan lapsista, päinvastoin!

Mitä vaunuihin tulee, niin vaikka tila on pienehkö, vaunuilla on aina saanut tulla sisään. Useimmat näyttävät kuitenkin ottavan vaunuista vain kopan mukaan sisälle tai sitten lapsi nukkuu vaunuissa kahvilan ikkunan edessä.
Vaunut sisällä ovat haitaksi vain lumi-ja räntäsäällä kun niiden renkaissa tulee pahimmillaan erittäin paljon vesilätäköiksi sulavaa lunta sisään. Tuulikaapissa on ainakin meillä harja jolla voisi huomaavaisesti pyyhkäistä suurimmat lumet pois jos vaunut on tuotava sisään.

Kahvilat on tarkoitettu kaikille ihmisille olohuoneiksi eikä kenenkään pitäisi joutua miettimään voiko vauvan kanssa liikkua vapaasti.

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 11:14

Kiitos kommentista! Ihana kuulla tälläisestä toiminnasta! Ymmärrän itsekin sen, että vaunut vievät tilaa ja voivat ruuhka aikaan olla tiellä. Ja se on täysin ok. Mieluusti itsekin jättää vaunut ulos ja lapsen sinne nukkumaan, siellä missä sellainen on mahdollista!

Vastaa
Vjk 22.12.2018 - 07:55

Lapsettomuus ja lasten puute lähipiirissä on ainut selitys sille ettei sun pointtia ymmärrä. Kyllä syöttötuoli nyt kuuluu jokaisen kahvilan ja ravintolan vakio kalusteisiin. Se ettei vaunuja saa tuoda sisälle..no sen ymmärrän jos tilat on pienet. Itse valitsen kahvilat ja ruokapaikat juurikin sen mukaan minne pääsen helposti vaunujen kanssa sisälle ja missä olen saanut hyvää palvelua. Viimeksi Oulussa kiireisenä pikkujouluiltana klo 20.30, kun kävin mieheni ja vaunujen kanssa kysymässä pöytää täpötäydestä ravintolasta, saimme niin hyvää palvelua että muistan sen varmasti aina. Tarjoilija mietti hetken, kävi siirtämässä meille jostain pienen pöydän ja toivotti tervetulleeksi. Pahoitteli että on kiire ja ruokaa voi joutua odottamaan tunnin. Imetin pientä juuri silloin kun ruoka tuli pöytään. Ehdin jo ajatella että jes, kiva taas syödä kylmänä oma annos mutta tarjoilija tulikin takaisin ja peitti ruokani kuvulla ettei se jäähtyisi. Siis pieni teko mutta kuinka onnelliseksi se mut teki!! Hyvä palvelu kyllä kantaa pitkälle ja sitä ei saisi yrittäjien unohtaa.

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 11:16

Aivan ihanaa palvelua olet saanut! Noinhan sen pitäisikin olla! Todella huomaavaista. 

Minäkin hyvin ymmärrän sen, ettei vaunuja saa tuoda ja se on ihan ok. Mutta syöttötuoli on mielestäni vakuovaruste, kuten sanoit!

Vastaa
KaissssaK 22.12.2018 - 07:58

Hei Iida,

Olen seurannut blogiasi pitkään ja pitänyt sen annista.

Tällä kertaa olen poikkeuksellisesti kanssasi eri mieltä. On olemassa lapsettomia lomakohteita/hotelleja, miksei voisi olla ravintoloitakin. Mainitset myös, ettei ravintoloilla ole varaa menettää asiakkaita ja siten ”hylkiä” lapsiperheitä asiakasryhmänä. Kolikon toinen kääntöpuoli on kuitenkin se, että mikäli ravintola profiloituu lapsimyönteiseksi paikaksi, se samalla vähentää asiakkaita toisesta suunnasta – Ei noihin ravintoloihin tai kahviloihin tulla bisneslounaille ja meitäkin on, jotka eivät nauti siitä, kun naapuripöydässä lapsi huutaa. Sillä todellakaankaikki eivät lähde pois/sivummalle, kun huutokonsertti alkaa. Eli asia ei ole aivan niin yksioikoinen, valitettavasti kaikki eivät pidä lapsista/lasten tuottamasta äänimaailmasta. Tämäkin on aika iso asiakassegmentyi ja siten varmasti vaikuttaa ravintoloiden käytäntöihin.

Tsemppiä vauva-arkeen!

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 11:20

Kiitos palautteesta ja kommentista. Ja toki saa olla eri mieltä ja se on aivan yhtä tervetullutta tänne.

Ymmärän ajatuksesi tosi hyvin ja kaikki ei pidä lapsista ja haluavat nauttia lounaansa rauhassa. Ihan totta sekin! Mutta toki aina ei ole automaatio, että lapsi käyttäytyy huonosta tai huutaa. Varsinkaan vauva. Yleensä itsekin haluaa siinä kohtaa pois, kun vauva alkaa itkeä. Mutta toki vanhempiakin on joka lähtöön!

Mukavaa joulua!

Vastaa
Torey 23.12.2018 - 06:42

Vaikka olen kahden lapsen äiti, niin mun mielestä AIKUISTEN hotellit ja ravintolat on ok. Mutta silloin PITÄÄ ILMOITTAA olevansa K18 paikka. Paskasti käyttäytyvä henkilökunta ei perus kahvilassa esimerkiksi ole missään nimessä ok!

Vastaa
Minä se taas 23.12.2018 - 10:54

Ihmettelen edelleenkin mitä olikaan se tyly tai paska käytös…

Vastaa
Torey 23.12.2018 - 12:24

En tarkoittanut nyt Iidan kertomaa tilannetta vaan mm. instan kommentteja joissa itsensä ravintolatyöntekijöiksi esittävät sanovat että äitien ja lasten paikka on kotona tai hoplopissa. Kommenttini oli yleisesti moiseen naurettavaan ajatteluun. Ja siihen miten huono kohtelu jne ei ole koskaan ok.

Vastaa
Tiina5 22.12.2018 - 08:14

Mulla on yksi vilkas kolmevuotias, ja lapsi on ollut aina suuritarpeinen. Mä en ole koskaan tuominnut sitä, että kahvilat ja ravintolat profiloituvat erikseen lapsille tarkoitetuiksi ja sitten taas aikuisille. Mä ymmärrän todella hyvin, miksi joissakin paikoissa suhtaudutaan kitsaasti lapsiin, koska kyllähän ne nyt todellakin aiheuttavat melua ja häiriötä juoksenteluillaan. Se kuuluu lapsena olemiseen, mutta miksi lapsettomien tai vanhempien, jotka edes joskus pääsevät jonnekin ilman lapsia hengähtämään, pitäisi joutua väkisin kuuntelemaan muiden lasten meuhkaamista? Ja sitä ravintolakäyttäytymistä voi harjoitella niissä (monissa) ravintoloissa, joihin lapset ovat tervetulleita. Miksi aikuinen ei saa haluta olla edes jossain rauhassa? Mä en näe tuossa mitään tuomittavaa. Samoin musta on ihanaa, että esim. lomareissuilla voi valita hotellin lapsen tarpeita ajatellen tai sitten aikuisten, jotka ovat lähteneet reissuun ilman pieniä. On ihan ok, että eri ihmisille on tarjolla eri vaihtoehtoja, koska kuitenkin on paljon paikkoja, joissa on otettu lapset huomioon.

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 11:31

Kiitos kommentista ja ajatuksiesi jakamisesta. Tästä voi ja saa olla montaa mieltä. Ja toki on täysin ymmärrettävää haluta olla rauhassa ilman lapsia. 

Vastaa
Jylia 22.12.2018 - 08:52

kaikkien asiakkaiden pitäis kyllä yltää samalle viivalle ja olla yhtä arvokkaita. Jotenkin se on tosi sääli jos maailma menee siihen, että eri elämän tilanteissa olevat lokeroidaan omaan lootaansa. Rikkaus on nähdä kaikenlaisia ihmisiä ja eri elämän vaiheessa olevia ihmisiä ympärillä. Kukaan ei siihen kuole jos vauvalla itkettää hetkisen tai pitää vähän kiertää rattaita.

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 11:32

Kiitos kommentista! Yhdyn ajatuksiisi kyllä!

Vastaa
Ns 22.12.2018 - 08:56

Kyllä lapset kuuluvat ravintoloihin siinä missä aikuisetkin. Kolmen omani kanssa olen käynyt vauva-ajoista saakka ja täytyy sanoa että nyt 5v ja 2,5v ovat tottuneita ja hyvin käyttäytyviä ravintolaruokailijoita. Leikkipaikkoja emme käytä, meillä ne ovat aiheuttaneet enemmän säätöä. Mielestäni hienot ravintolat ilta-aikaan ovat selkeää aikuisten aluetta, mutta lounasaikana on hyvä harjoitella myös sitä ravintolakäyttäytymistä. Ihan vauvan kanssa käynnit voi toki olla säätöä, mutta niin pian lapset kasvavat ja jaksavat jo oikeasti olla kiinnostuneita ruoasta ym. Jos jotakuta aikuista lasten normaalit äänet haittaavat, on se harmillista, mutta kertoo usein enemmän aikuisesta kuin lapsesta.

Vastaa
Tth 22.12.2018 - 10:16

Ihan oikeutetusti aikuinen saa häiriintyä lapsen äänistä ravintolassa, ei se tee hänestä mitenkään huonoa ihmistä. Itseäni harvoin haittaa lasten äänet, mutta ymmärrän varsin hyvin heitä, joita häiritsee. Ei minulla ole mitään tarvetta pakottaa kaikkia pitämään lasten normaaleista äänistä, ja lapsettomat ravintolat ovat mielestäni tosi jees: jokainen valitkoon ihan itse, millaisessa ympäristössä käy vaikkapa lounaalla. Lapset voivat harjoitella sitä ravintolakäyttäytymistä nimenomaan niissä lapsiystävällisissä paikoissa. 🙂

Lisäksi tuo vaunu asia: jotkut ravintolat ovat oikeasti aika ahtaita, jolloin ymmärrettävästi ei vaunuja voi sisään tuoda. Kerran ravintolassa syödessämme oli viereisen pöytäseurueen vaunut ahdettu pöytiemme väliin, ja ne kyllä häiritsivät minua siinä selkäni takana koko ajan tökkien ja liikkumistani vaikeuttaen.

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 11:39

Kiitos kommentista Tth, ei se tosiaan tee kenestäkään huonoa ihmistä. Siitä ei ollut tekstissä kyse. Mutta senkin voi ilmaista ystävällisesti, jos lapset eivät ole tervetulleita. Ja vaunu asian ymmärrän oikein hyvin! 

Vastaa
Ns 22.12.2018 - 12:30

Tht, toki ymmärrän että joitakin ihmisiä lasten meno ärsyttää. Itsekin nautin valtavasti, kun pääsen syömään aikuisten kesken rauhassa. Mutta, lapsiperheellisillä ei vaan kauhean paljon ole mahdollisuuksia lähteä syömään ym.ilman lapsia ja silti kotoa on välillä mukava poistua. Itsekin opiskeluajan ravintolassa työskennelleenä olen kyllä nähnyt ja kuullut kaikenlaista laidasta laitaan, eri-ikäisiltä asiakkailta. Tämä on mielestäni suurempikin ongelma yhteiskunnassa; lapsia pitäisi tehdä, mutta ne eivät saisi haitata aikuisten elämää eikä mielellään näkyä/kuulua ympäristössä.

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 11:36

Kiitos Ns kommentista, olen samaa mieltä. Eikä se tosiaan ole aina automaattisesti niin, että lapset käyttäytyvät huonosti. Ja ymmärrän, illat on erikseen ja erittäin harvoin lapsiperheitä iltaisin liikkuukaan. Kyse on mielestäni aamupäivistä ja lounas-ajoista. En veisikään lastani hienoon ravintolaan tai paikkaan, jossa tiedän olevan alkoholitarjoilua.

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 11:34

En halua millään syrjiä lapsiperheitä ravintoloissa/ kahviloissa, mutta itse sellaisessa työskentelevänä on tähän pakko kommentoida oma kantani. Itse olen kiireisessä aamiaispaikassa töissä ja meillä käy usein lapsiperheitä. Valitettavasti ne eivät aina ole meille työntekijöillekkään mitenkään helmpoinpia asiakkaita. Milloin saa olla tälle samalle perheelle lämmittämässä maitoa, milloin lämmittämässä ruokaa, pyyhkimässä syöttötuoleja, vaihtamassa pöytäliinoja minkä lapsi on sotkenut. Lapset juoksee ympäri ravintolaa häiriköiden muita asiakkaita ja on läheltä piti tilanteita ja jos lapsi satuttaa itsensä on se ravintolan vika ei vanhemman. Lapset sorkkivat buffetin ruokia, jotka sen takia joudutaan heittämään pois, tulee ravintolalle hävikkiä. Vanhemmat eivät komenna lapsiaan ja milloin kaatuu maidot pöydälle ja lattialle ja tuoleille, ja milloin turmellaan pöydällä olevat kukkaset. Ja tottakai pyyhitään myös lasten oksennuksia lattialta koska äiti ei viitsinyt ym ym. Lista on pitkä. Tuohon menee huomattavasti enemmän aikaa kuin esim. läppärillä työskentelevien ihmisen palveluun.
En nyt tässä tarkoita että lapsiperheiden pitää jäädä kotiin, mutta on tässä tämä toinenkin puoli…

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 12:09

Kiitos kommentista. En ole alan ammattilainen, mutta työskennellyt useammassa kahvilassa opiskeluaikana ja omien töiden ohessa vielä keväälläkin. Tunnistan siis asioita, joista kirjoitat. Toki siitä huolimatta kohtelin heitä ystävällisesti ja asiakkaina, missä muitakin. Lapsiperheissä on paljon eroja. Ja itse en antaisi lapseni sotkea, leikkiä ruualla ja käyttäytyä asiattomasti. On todella kurjaa, että on vanhempia, jotka eivät puutu lapsiensa käytökseen. He kun vähän pilaavat maineen myös niiltä muilta. 

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 12:00

Minusta on ihan ok, että on paikkoja, joihin pienet lapset eivät ole tervetulleita eikä se tarkoita, että paikka tai siellä käyvät ihmiset sinällään ovat lapsivihamielisiä; usein heillä on itsellään lapsia.
Lapsena oloon kuuluu se, että usein ääntä lähtee, tekee mieli liikkua jne. ja toisaalta ravintolat on usein ahtaita, koska asiakaspaikat halutaan maksimoida. Silloin vaunut voivat aiheuttaa lisää säätöä eikä kaikki paikat edes halua profiloitua “mammakahviloiksi”. Kaikki vanhemmat ei myöskään komenna lapsiaan tai poistu paikalta, jos kiukuttelu yltyy liiaksi.
Pieni lapsi oppii ravintolakäyttäytymistä myös myöhemmin, jos ns. lapsille suunnatut ravintolat ei kiinnosta (ja näissähän kyllä ravintolakulttuuria oppii myös, vaikka olisikin se leikkinurkka). Itse kävin lapsena ravintolassa hyvin harvoin ja ekan kerran varmaan 4- vuotiaana ja hyvin osaan käyttäytyä erilaisissa ravintoloissa näin aikuisena. 😉
Oman lapsen kanssa käymme välillä ravintolassa, mutta en ole ikinä loukkantuneet, jos johonkin ravintolaan emme ole päässeet lapsen takia. Ja jos menemme mieheni kanssa päivällä kahdestaan syömään niin ehdottomasti valitsemme sellaisen paikan, jossa todennäköisesti ei ole lapsia. 🙂

Vastaa
Iidaafel 22.12.2018 - 12:13

Kiitos kommentista. Toki ei tarkoita, että kyse olisi vihamielisuudesta. Mutta sen, onkonlapsi tervetullut vai ei, voi ilmaista myös monella tapaa. Itse olen myös siinä mielessä eri tilanteessa, että olen lapsen kanssa kaksin ja haluaisin käydä edelleen niissä paikoissa, joista pidin ennen lasta ja luonnollisesti on harmittanut, ettei niihin ole lapsen kanssa tervetullut. 

Vastaa
Bulla 22.12.2018 - 12:31

Näissä keskusteluissa aina puhutaan siitä, kuinka lapset aiheuttavat häiriötä ja meteliä, ikään kuin aikuiset käyttäytyisivät automaattisesti hienosti ja hyvin. Kerran jos toisenkin on ravintoloissa ollut aikuisia, jotka pitävät huomattavasti pahempaa (ja töykeämpää) meteliä kuin lapset, joilla on sentään selitys käytökseensä.

Itse koen, että julkisilla paikoilla on vain pakko hyväksyä se, että jonkun, aikuisen tai lapsen, käytös voi häiritä, ja tahallista häiriköintiä lukuunottamatta se vain täytyy kestää. Muutoin kannattaa jäädä kotiin. Jotenkin lapset ovat usein ryhmä, joka profiloituu kaikkein ärsyttävimmäksi, vaikka samoihin desibeleihin pääsevät kyllä aikuiset ihan joka päivä.

Vastaa
miirakujalla 22.12.2018 - 13:28

Ulkomailla on saanut huomata, että tämä on erityisesti ongelma Suomessa, ei niinkään esimerkiksi tuolla lämpimissä maissa, joissa lapsia kohdellaan rakastavasti.

Veikkaan, että monelle (kuten minulle), olisi matalampi kynnys hankkia lapsia jos tuntuisi että olisi silti tervetullut eivätkä asiat olisi niin monimutkaisia. Tämä yhteiskunta ei yksinkertaisesti tunnu mielestäni järin perhe- tai lapsiystävälliseltä.

En esimerkiksi voi ymmärtää miten aikuinen ihminen ei kestä hetkellistä vauvan itkua julkisella paikalla. Onhan se ärsyttävää, mutta monia muitakin ärsyttäviä asioita tulee sietää. Vauva ei myöskään tee sitä tahallaan.

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 15:00

Ei ulkomaillakaan lapset ole tervetulleita joka paikkaan ja siellä toisaalta lapsia saa monesti vieras myös komentaa, kun Suomessa moni ottaa sen itseensä. Suomessa on todella hyvät perhe-edut enkä itse arjessa huomaa, että kukaan suhtautuisi lapsiin sen töykeämmin kuin muuallakaan – vaikka en lapseni kanssa välttämättä johonkin ravintolaan pääsekään, jos vaikka vaunut ei mahdu sisään.
Suomalaisten suurin synti on minusta toisten, “niiden muiden”, suomalaisten haukkuminen.
Mutta nämä lapset ja ravintolat- keskustelut ovat aina tätä, että jos sanot, ettei jokaiseen paikkaan tarvitse mennä lasten kanssa niin et pidä lapsista…

Vastaa
miirakujalla 22.12.2018 - 15:03

Siis joo, totta kai jotkut paikat kuuluvat vain aikuisille ja hyvä niin. Tuskin vanhemmatkaan haluavat aina olla lasten ympäröimänä.

Meillä on sitten erilaiset kokemukset 🙂 

Vastaa
Orapihlaja 22.12.2018 - 15:14

Meitä ei huolittu kahvilaan, koska ystävällä oli mukana vaunut ja nukkuva vauva. Kuulemma vaunut sotkevat ja ne olisi pitänyt jättää vauvoineen kadulle. Teki kyllä mieli kysyä, että ovatkohan pyörätuolit tervetulleita. Mentiin muualle. Toisella kertaa oli samaten mukana yksi nukkuva vauva, 12 hengen työseurue, josta tämä yksi vauvan äiti oli pyydetty äitiyslomalta mukaan. Ruokaravintolaan oltiin menossa, siellä alettiin valittaa että on vauva mukana. Kysyttiin suoraan, että teillä on täällä hiljaista ja meitä 12 henkeä tulossa syömään, haluatteko siis että menemme muualle? Kyllä halusivat. Jos tosiaan on niin, että ravintola ei halua vauvoja tai lapsia sisätiloihin, sen voisi ilmaista vaikkapa tarralla ovessa. Näin säästyisi mielipahaa molemmin puolin.

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:48

Onpas kurjaa, mutta tosiaan sen ymmärtää, ettei kakkialle lapsia kaivata. Mielipahan säästämiseksi tarra ovessa voisi tosiaan toimia 😀 Toimiva idea!

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 16:42

Jaksan aina hämmästyä näistä kommenteista, että lapset eivät ole tervetulleita ravintolaan/kahvilaan. Mitä muuta ihmisryhmää “saa” kohdella näin??? Kuka sulattaisi sellaisen puheen, että esim romanit eivät olisi tervetulleita, koska pitävät (stereotyyppisesti) isompaa ääntä kuin kantaväestö? Ei kai näin kukaan kehtaisi ääneen sanoa, miksi lapsista julkisilla paikoilla saa puhua samaan sävyyn?

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:48

Kiitos, tätä mäkin aina hämmästelen!

Vastaa
coxia 24.12.2018 - 19:59

Tai esimerkiksi liikuntarajotteiset ihmiset, koska jos ei vaunuilla mahdu, harvoin mahtuu pyörätuolillakaan, ja yhtälailla niistä renkaista sotkua tulee kuin vaunuistakin… Ja kyllä, törmään jatkuvasti siihen että paikkoihin ei pääse.

Vastaa
Facs 22.12.2018 - 18:52

Kuten aikasemmin mainittu. Kahvilan/ravintolan omistajat haluavat varmistaa, ettei ravintola profiloidu punavuorilaisten mammojen notkuilu paikaksi. On todennäköisempää että lapsi tai vauva luo häiritsevän ilmapiirin kuin, että aikuinen tekee niin. Mäkki on perheravintola

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:50

Ei siis ihme, että lapset jo ovat ylipainoisia, jos mäkki on perheravintola, jossa vauvat ja lapset on ok. Kyllä itse haluan syödä edelleen hyvää ruokaa aivan kuten ennen lastakin. 

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 19:18

Näistä kommenteista huomaa taas sen, kuinka Suomi EI ole lapsiystävällinen maa… Ihanaa olisi, jos Suomessa suhtauduttaisiin lapsiin kuten esim. Italiassa tai Ranskassa, jossa lapset (pääsääntöisesti) ovat tervetulleita mukaan ravintolaan tai kahvilaan. Kyllä monet lapset käyttäytyvät ravintolassa täysin mallikelpoisesti ja on typerää, että nämä lapset eivät periaatteesta olisi tervetulleita.

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:51

Samaa mieltä! aina on toki poikkeuksia, mutta on harmi, että lapsiperheet saavat jo leiman ennen kuin ovat ravintolaan/kahvilaan päässeet.

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 20:22

Kaikki paikat eivät vieläkään ole esteettömiä. Jos ei pääse rattaiden tai vaunujen kanssa, tuskin pääsee pyörätuolillakaan.

Sen sijaan en oikein ymmärrä blogistin paskahalvausta siitä, että häntä asiakkaana ei erityishuomioitu. Jos haluaa välttämättä mennä kahvilaan, missä ei olla vauvoja huomioitu, niin jättää vankkurit kotiin ja menee vauva sylissä. Tai menee toiseen kahvilaan, missä esteettömyys ja pienet lapset on huomioitu.

Itse kävin vauvan ja taaperon kanssa usein lounaspaikoissa niin, että vauva istui sylissä, taapero vieressä omalla tuolillaan. Ei mitään ongelmaa. Samoin linja-autoonkin mahtui mukavasti kyytiin kun ei tarvinnut taistella tilasta tai taiteilla portaissa vankkureiden kanssa. Koko maailma ei pyöri mamman ympärillä.

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:52

Kiitos kommentista. En odota erityishuomiota, kuten kirjoitin, normaali palvelu riittää, ei tarvita erityiskohtelua, koska mukana on lapsi. Ja minulla oli kantoreppu mukana kuten kirjoitin. 

Vastaa
Minäpä se vuan 22.12.2018 - 21:18

Mitä mahtoi ollakaan se tyly kohtelu? Minä en sitä ainakaan jutustasi löydä.

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:53

Kiitos kommentista! Kaikille se selvästi avaudu. Ihanaa joulua <3

Vastaa
Minäsetaas 23.12.2018 - 11:10

No eipä todellakaan avaudu kun sinäkään sitä et halua selvittää. Se ei ole tylyä käytöstä, että ei ole sitä syöttötuolia tai lastennurkkausta tai ei saa ottaa vaunuja sisälle. Se on tylyä käytöstä, että henkilökunta kehottaisi menemään muualle jos ei kelpaa… hokaatko eron?

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 22:10

Olipa vaivaannuttavaa luettavaa. Kylmä tosiasia on että lapsiperheet eivät ole kaikkien yritysten kohderyhmiä ja niihin ei varauduta, kaupungit ovat täynnä näitä mihin lapset ja vauvat ovat tervetulleita, jos vain viitsii ennakoida ja katsoa sopivat paikat. Ja toinen iso asia, turvallisuusriskit, vaunut ovat yleensä kulkuväylän esteenä, tästä syystä esim. enää ei voi rappukäytävässä säilyttää vaunuja ja rattaita.
Vaikka lapsemme ovat maailman napa ja rakkaimpia ikinä, muille he eivät ole. Yritykset määrittelevät keitä heidän asiakaskunta on ja varautuvat sen mukaan, toisaalle paska vastaanotto ja toisaalla avosylin.

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:54

Ymmärrän, ettei kaikille olla tervetulleita. Mutta se ei oikeuta töykeään palveluun, asian voi kertoa asiallisesta, se tässä omassa tapauksessani harmitti. Ja valitettavaa, niitä lapsiystävällisiä paikkoja, joissa olisi tasokasta ja hyvää ruokaa, on yllättävän vähän.

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 23:01

Jos tila on pieni niin vaunut on hyvä jättää ravintolan ulkopuolelle, tai kohteliaasti tiedustella ravintolan politiikkaa. Tuomalla ne sisään saatat viedä maksavien asiakkaiden asiakaspaikkoja, sekä harmillisesti sääntösuomessa se on myös paloturvallisuusriski.
Kahviloiden ja ravintoloiden jokainen asiakaspaikka maksaa ja ne yritetään saada mahdollisuuksien mukaan tehokkaaseen käyttöön. Toivottavasti kukaan ei ajattele että voivat säästää omissa toimistokustannuksissaan menemällä kahvilaan tekemään työnsä, ja ostamalla muutaman euron kahvin siitä hyvitykseksi. Sama koskee vanhempia. Olisi ihanaa lämmittää kaikkien lasten maidot ja mikrottaa ruoat, mutta millä hinnalla? Jostain syystä vanhemmilla on myös usein sellainen ajatus ettei lasten ruoista (tai palvelusta) tarvitse maksaa mitään koska lapset syövät niin vähän. Kaiken tämän lisäksi on pöytä ja lattia jätetty sen näköiseksi että siivotessa menee tovi. En voi ymmärtää että miksi ravintolaan voi tulla sotkemaan kun ei kotonakaan toimisi niin.
Pitää muistaa että kahvilat & ravintolat ovat jonkun liiketoimintaa.

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:57

Ymmärrän kyllä sen, ettei vaunuja saa tuoda sisälle ja se tosiaan on paloturvallisuusriski. 

Se, että lapsien annaetaan käyttäytyä huonosti, on vanhemmuuden puutetta. Itse en antaisi lapseni sotkea, kun en antaisi kotonakaan. Mutta toki perheitä on joka lähtöön ja erilaisia asikkaita heissäkin.

Vastaa
Heh 23.12.2018 - 11:14

Mukavaa, että ymmärrys on blogin kirjoittamisesta lisääntynyt. Silloin: “Kahvilassa meille sanotiin, ettei vaunujen kanssa saa tulla sisälle. Olin hieman hölmistynyt asiasta. Vaunut piti jättää ulos kadulle. Otin vaunuista koko omaisuuteni ja vauvan ja lähdin kysymään ystävän vauvalle syöttötuolia. Minulla oli kantoreppu omalleni mukana. Eräs työntekijä vastasi, ettei heillä ole syöttötuoleja. Silloin minut valtasi järkyttävä viha, vaunuilla ei olla tervetulleita, muttei ilmankaan niitä, koska syöttötuoleja ei ole. “

Vastaa
Vierailija 22.12.2018 - 23:22

Itse olen huomannut, että odottavat äidit sekä äidit vauvoineen ovat juuri niitä, jotka istuvat lounaalla / kahvilla monta tuntia sen yhden ja saman kahvikupin Ravintoloitsijalle lounasajan ihanneasiakas on mahdollisimman nopea, eli , lapsella oma pilttipurkki mukana. Ravintoloitsijalle lounasajan ihanneasiakas taas on mahdollisimman nopea asiakas, joka viettää ravintolassa lounaan syömiseen tarvitsemansa ajan, ja vapauttaa sen jälkeen paikkansa seuraavalle asiakkaalle. Lounasaikaan kun keskustan ravintolat on muutenkin ihan täynnä, niin en yhtään ihmettele ettei niihin haluta ylimääräisiä syöttötuoleja ja rattaita.

Mitä taas rattaisiin tulee, niin sitä renkaista tulevaa kuraa, loskaa ja rapaa ei jaksa kukaan olla kokoaika siivoamassa..

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:58

Kaikki ei ole asikkaina samanlaisia, itse haluan syödä ja lähteä. 

Vastaa
coxia 24.12.2018 - 20:05

Entäpä pyörätuolit, yhtälailla niistäkin rapaa tulee kuin vaunuista? Ei sillä, useimmiten ne paikat joihin ei vaunuilla mahdu, ei mahdu pyörätuolillakaan…

Vastaa
Nina- 23.12.2018 - 07:53

Mitä jos kaikki asiakkaat tulisivat vaunujen kanssa ravintolaan? Jokaisenhan olisi saatava tasa-arvoisesti tuoda vaunut ravintolaan, jolloin sinne ei muuta mahtuisikaan.

Tuliko sinulle mieleen, että viemällä vaunut ravintolaan saatat tukkia esimerkiksi pyörätuolilla liikkuvan henkilön kulkuväylän? Pahimmassa tapauksessa, hätätilanteessa vaunusi tukkivat muidenkin ihmisten (kuten myös omasi) pääsyn nopeasti ulos ravintolasta. Ennen kuin tällaisesta aiheesta kirjoittaa tällaiseen sävyyn, kannattaa ottaa faktat huomioon 🙂

Vastaa
Iidaafel 23.12.2018 - 08:58

Kiitos palautteesta! Ihanaa joulua <3

Vastaa
coxia 24.12.2018 - 20:06

Toisaalta jos ei vaunuilla mahdu/pääse, harvoin mahtuu pyörätuolin kanssakaan…

Vastaa
JaniM 23.12.2018 - 07:58

On ymmärrettävää että itselle harmillisessa tilanteessa tunteet kuohahtaa ja voi tulla myös ylireagoitua kun kokee joutuneensa väärin kohdelluksi. Tämmöisessä tapauksessa tulee helposti kääntäneeksi asian heti alkuun vastakkainasetteluksi ja tulokseton konflikti ääripäiden välillä on valmis. Kyseisessä tapauksessa puhutaan siis varmastikin siitä että lapsiperheiden olisi kiva päästä lasten kanssa kaikkii paikkoihin kuten ilman lapsia ja sitten on ihmisiä jotka haluaisivat tietyissä tilanteissa olla ilman lapsien aiheuttamaa häiriötä.

Ei ole mielestäni nykytilanteessa realistista että kaikki ravintolat varautuisivat lapsiin tai erityisesti viestittäisivät että lapset ovat tervetulleita. Samoin kuin esimerkeksi kaikki ravintolat eivät tarjoa kaikkea mahdollista ruokaa. On selvää että ravintolat ovat tarkasti miettineet asiakaskuntansa suunnitellessaan menunsa, sijaintinsa, sisustuksensa jne. Jos esimerkiksi useiden isojen toimistojen läheisyydessä sijaitseva ravintola on laskenut menestyksensä busines asiakkaiden jatkuvaan virtaan he voisivat vahingoittaa omaa liiketoimintaansa yrittämällä profiloitua myös lapsiystävälliseksi paikaksi. Busineslounaista iso osa siirtysi automaattisesti muualle jos tiedetään että ravintolassa on lounasaikaan äänekkäitä lapsia ja perheitä joiden palvelu vie enemmän aikaa kuin kiireisen lounastajan joka tietää mitä tilaa eikä vaadi ylimääräistä palvelua.

Järkevä lähestyminen olisi se että yritettäsiin löytää ratkaisu joka ottaa humioon molempien ryhmien tarpeet. Tärkeää on että ei heti loukkaannuttaisi ja lukittauduta omaan mielipiteeseen kun joku tilanne ei ole itselle mieluinen. En ole ravitsemusalan asiantuntija enkä pysty tähän valmista ratkaisua tarjoamaan, mutta varmasti kompromisseja olisi löydettävissä. Ravintola voisi esimerkiksi ilmoittaa kiireisen lounasajan kello 11-13 olevan varattu vain aikuisille ja sitten kun kävijämäärä huomattavasti vähenee kello 13 jälkeen siirretään muutama pöytä pois ja tuodaan tilalle syöttötuolit ja tehdään tilaa rattaille. Ratkaisu ei varmasti ole helppo sillä kyllä tässäkin joku loukkaantuisi kun ei pääse juuri haluamaansa aikaan syömään, mutta parempi olisi esiä ratkaisuja kuin väitellä jo loppuunväitellystä aiheesta vain kiukun purkamiseksi.

Jos haluaa itse säästyä harmilta niin helpoin tapa on etukäteen ottaa selvää ravintolasta tai muusta palvelusta johon on menossa ja miettiä onko se omaan tilanteeseen paras vaihtoehto. Vaihtoehtojahan nykyään löytyy paljon varsinkin pääkaupunkiseudulla. Jos vaihtoehtoja ei olisi niin sittenhän olisi tarjolla vain yksi ketjuravintola joka tarjoaa jokaisessa lokaatiossa kaikkea kaikille ja tätä me tuskin kuitenkaan oikeasi haluamme.

Vastaa
*** 23.12.2018 - 08:43

En itse tee töitä ravintoloissa. En kuitenkaan oikein tykännyt, kun yhteen kivaan lounaspaikkaan, joka illalla toimii ihan vain baarina, oli tullut isot kyltit, että siellä ei saa käyttää läppäriä KOSKAAN. Kyllä, omistaja voi tehdä linjauksia mielensä mukaan, mutta tuosta tuli sellainen olo, että ihme nillittämistä, enkä sen koomin olekaan mennyt tuonne lounaalle. Asia oli vielä ilmaistu tylysti, tyyliin “ravintolassamme on läppärin käyttö kielletty”. Tietysti on hyvä tietää, jos kuppilassa ei siedetä läppäreitä/vauvoja/sokeita/liikuntarajoitteisia tms, niin voi sitten mennä jonnekin muualle.

Vastaa
Marko Uskelin 23.12.2018 - 09:58

Ymmärrän hyvin harmistuksen mutta asiasta voisi tehdä palautteen ensin ilman nettiäkin ja sitten mahdollisen palautteeseen saadun vastauksen voisi tuoda julki. Tässä sitä kyllä oli mutta ei kelvannut pahoittelut ja tilanteen korjaaminen ensi kerraksi. Tietenkin kahvion asenne on se juttu joka ei kirjoitetussa tekstissä muille välity. Äänenpainot, ilmeet jne.

Se, että jotkut tuntevat äidit vauvoineen itsekkäinä, kertoo lähinnä kommentoijan kasvatuksesta. Ennen oli ainakin tapana antaa tilaa vanhuksille kuin äideillekin pienen lapsen kanssa. Mihkä lie hyvät tavat kadonneet. Niin kotona kuin kouluissakin oli yhtenä aiheena hyvät tavat, toisten huomioiminen jne.

Vastaa
Joku jostain 23.12.2018 - 14:17

Älä viitsi lässyttää.

“Se, että jotkut tuntevat äidit vauvoineen itsekkäinä,”

He usein ovat sitä.
Varsinkin kun vaativat että ravintola jonka he itse ovat valinneet on valmistautuneet häntä varten.
Se on itsekästä.

“kertoo lähinnä kommentoijan kasvatuksesta.”

Ja kommenttisi kertoo sinun aivojen kyvyttömyydestä ymmärtää logiikkaa tai ihmisiä.

” Ennen oli ainakin tapana antaa tilaa vanhuksille kuin äideillekin pienen lapsen kanssa. Mihkä lie hyvät tavat kadonneet. ”

Siis tarkoitat että ravintolan tai sen asiakkaiden täytyy nyt oikein urakalla alkaa tarjoamaan tilaa vaunujen kanssa saapuville lapsille?
Sori se ei ole “hyviä tapoja” vaan aivovammaista alamaisuutta.
Ehkä sinä tykkäät olla sellainen.

“Niin kotona kuin kouluissakin oli yhtenä aiheena hyvät tavat, toisten huomioiminen jne.”

Samoin logiikkaa ja aivojen käyttöä ettei lässytä kuten sinä teet. Toisaalta osa on geeneissä eikä tyhjästä voi nyhjäistä.

Alkuperäinen blogiteksti on juuri malliesimerkki sen kasvatuksen puutteesta eli että minä ja mun lapsi ensin, sen jälkeen tulee välitön tunnereaktio ja kaikki maailmassa johtuu muista ihmisistä kun mun toive ei toteutunut.

Sitten kun joku kommentoi niin joku tulee nillittämään jostain pororajan tuolta puolen.

Mene takaisin kotiin kasvamaan poju.

Vastaa
MinäMinäMinä 23.12.2018 - 10:56

Niin siis haluaisin kovasti tietää mitä oli se tyly käytös henkilökunnalta

Vastaa
Elämää nähnyt 23.12.2018 - 11:22

Näissä some-avauksissa on useimmiten ongelmana, että sinällään melko vähäinen asia muuttuu tekstinä elämää suuremmaksi asiaksi. Monasti asiaa pitää vähän paisutellakin ja mielipahan suuruutta kasvattaa, jotta kirjoitus näyttäisi oikeutetummalle. Niin tässäkin tapauksessa. Hienoa kuitenkin, että olet jättänyt ravintolan nimen kertomatta, jotta kukaan ei menetä elantoaan melkoisen subjektiivisen kirjoituksen perusteella.

Vastaa
Heidi Kinnunen 23.12.2018 - 11:46

Huoh. Kyse ei nyt ole siitä, että me mammat haluaisimme vallata joka ikisen kahvilan henkilökohtaisiksi olohuoneiksemme. Tällaisia Iidan kuvailemia ei-niin-lapsiystävällisiä paikkoja on yllättävän monia. Mielestäni on vain hienoa, että asiasta puhutaan, sillä ei ole oikein syrjiä tiettyä ihmisryhmää. On eri asia määritellä tietty kohderyhmä yritykselle (ei siellä siltikään pelkästään sen ryhmän ihmisiä käy, oli mikä firma hyvänsä) kuin kieltää/estää tiettyjen ihmisten pääsy paikalle kokonaan.

Kyllä minä ainakin haluan edelleen tehdä muutakin, kuin istua lapseni kanssa neljän seinän sisällä. Olen edelleen muutakin kuin äiti, nautin vertaistuesta ja hyvästä ruoasta. Näistä lapsiperheille suunnatuista ravintoloista sitä hyvää ruokaa / kahvia ei valitettavasti useimmiten saa. Miksi ei saisi haluta säilyttää osan elämästään samanlaisena kuin ennen, vaikka vauva asioita muuttaakin?

Itse paikalla olleena voin sanoa, ettei kyseisessä kahvilassa ollut juuri ihmisiä ja olisimme hyvin mahtuneet sisään vaikka molempien vaunujen kanssa. Tyly on täysin oikea sana sille palvelulle, enkä menisi kyseiseen paikkaan enää. Ymmärrän mainiosti, ettei voida ottaa vaunuja ahtaisiin tiloihin tai kiireisimpään ruuhka-aikaan. Molemmat lapset olivat kuitenkin tosi rauhallisia koko tapaamisemme ajan (toinen nukkui, toinen söi syöttötuolissa tyytyväisenä naksuja). En voi kuvitellakaan, että olisimme ketään häirinneet.

Lähtökohtaisesti jo se, että jos lapsen ääntely tai vaikka ihan huuto ärsyttää kovasti, on kyse silloin kuulijan mielenmaisemasta. Asia itsessään ei ole ärsyttävä vaan ihmisen tulkinta tekee siitä sellaisen. Kaikki lapset eivät huuda jatkuvasti, sottaa, oksentele ja juokse ympäriinsä. Sitä paitsi, jos lapsi sotkee (sitä ne toisinaan tekee, kun opettelevat syömään) on se vanhempien tehtävä siivota syöttötuoli, lattia ja pöytä. Ihan tavalliset hyvän käytöksen ohjeet pätevät myös lapsiperheisiin, tottakai!

Ja mitä tulee näihin “pysykää mammat kotona” niin mitenköhän on, pysyisitkö itse neljän seinän sisällä kolmisen vuotta? Hämmentävää, miten tästäkin keskustelusta puuttuu kokonaan ymmärrys toisia kohtaan! Lapsettoman on äärettömän vaikea pystyä samaistumaan äidin (tai isin) tilanteeseen ja siten ymmärrystä ei ehkä liikene ihan niin paljon kuin tarvittaisiin. Eivät äidit ole nyt itsekkyyttään vaatimassa syöttötuoleja, pullonlämmittimiä, vaunuparkkeja ja imetysnurkkauksia joka ravintolaan. Kyse on siitä, että saa samanarvoista kohtelua kuin kuka tahansa muukin maksava asiakas.

Ihanaa joulunaikaa Iida, kiitos kun kirjoitat <3

Vastaa
Minäpäseminä 23.12.2018 - 12:06

Mua ihan oikeesti kovasti askarruttaa mitä se tylyys on ollut. Mutta siihen ei taida vastausta tulla joten olkoon. Mutta asetupas hetkeksi kahvilayrittäjän arkeen. Isoissa kaupungeissa Hesasta nyt puhumattakaan tällaisten kahvilatilojen vuokrat on aivan hemmetin kalliita. Toisekseen kahvilan myynti koostuu kahvista, kahvileivistä, pikkusuolaisista yms joista verojen palkkojen, tilavuokrien, vakuutusten yms. jälkeen euromääräinen tuotto on olematon per asiakas. On siis ihan ok, että yrittäjä saa päättää, miten tilat käyttää hyödykseen. Se onko kohtelu samanarvoista on toissijainen asia. Jos paikka ei sinua miellytä, niin menet toiseen paikkaan, joka sopii sinulle paremmin. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse. Kahvilayrittäjä sitten menestyy tai ei menesty konseptillaan ja se on hänen riskinsä, jonka hän itse ottaa.

Vastaa
GK 24.12.2018 - 08:00

Yrittäkäähän nyt ymmärtää sitten se pieni pointti että

a) Mitään kahvilaa tai ravintolaa ei voi vain olettaa esteettömäksi vaan sen luurin voi ottaa käteen ja soittaa ja varmistaa, etenkin jos on lähdössä uuteen paikkaan.
b) Tilanpuute voi olla este joo, mutta myös paloturvallisuusasiat on säännöksissä ja vaikka tilaa näyttäisi olevan, se saattaa olla poistumistie. Pahimmassa tapauksessa vaunut tukkivat jonkun asiakkaan esteettömän kulun pois paikasta tulipalon sattuessa.
c) Lainvastaista syrjintää on jonkun ihmisen eriarvoinen kohtelu etnisen syntyperän vuoksi, mitä äitiys ei puolestaan valitettavasti ole. En sano etteikö se olisi ikävää, mutta ravintoloilla ja kahviloilla on oikeus myös valita asiakkaansa ja jos jokin yritys linjaa olevansa “lapsivapaa” niin heillä on oikeus siihen. Tähän voi yhtä hyvin esittää vasta-argumenttina sen, että myöskään lapsivapaata ympäristöä etsiviä asiakkaita ei saisi syrjiä, ovathan hekin ihmisryhmä.Aiemmin mainitut ikkunatarrat lapsiystävällisyydestä olisivat toki hyvä idea.
d) Väitettyyn tylyyn käytökseen ei ole saatu blogin kirjoittajalta selvennöstä monesta pyynnöstä huolimatta. Mikäli työntekijä on ilmoittanut, että vaunuja ei saa tuoda sisälle ja että syöttötuolia ei ole, se on herranjumala vain fakta. Ei työntekijä voi syöttötuoliksi tuosta vaan muuttua.

“Vanhempainvapaalla olisi päivisin hyvin aikaa käydä kahvilla tai lounaalla, tavata toisia vanhempia. Vanhemmat ovat iso kohderyhmä asiakkaita. Heidän kohtelemisensa ei ole mitenkään samantekevää. Hyvin kohdeltuina he tulevat uudelleen ja tuovat vielä ystävänsäkin lapsineen.”

Tähän argumenttiin palaan – toki kaikkia pitää kohdella samanarvoisesti, mutta yhtälailla aikuisasiakkaat tuovat omia ystäviään, joten sillä onko sinulla lasta mukana ei vaikuta mitenkään siihen löytävätkö ihmiset johonkin kahvilaan. Äitinä oleminen ei tuo mitään supervoimia pamauttaa jotakin paikkaa globaalisti maailmankartalle koska hei tänne voi viedä ystäviä ja vauvoja. Ja kuten joku vanhempi mainitsikin, hän välttelee tällaisiä “mammakahviloita” eli tässä näkökulmassa se aikuisasiakas on pitkällä aikavälillä parempi kuin sitten se muita asiakkaita karkoittava “mammalauma”.

Ja ennen kuin joku pahoittaa tästä mielensä niin olen ehottomasti sitä mieltä, että pitäisi olla enemmän lapsiystävällisiä paikkoja, mutta myös sen että tähän auttaisi se, jos jokainen vanhempi kiinnittää huomiota oman lapsensa käytökseen. Kuten mainittu, harmittaa minuakin että lapsien käytöksistään piittaamattomat mädät hedelmät pilaavat kaikkien maineen (ja kyllä, tätä voi yhtä hyvin verrata romanien stereotypioimiseen negatiiviseen leimaamiseen). Kyllä, olen ollut töissä kahviloissa ja ravintoloissa, osassa ei yksinkertaisesti ole ollut tilaa vaunuille kuin esim. kesäaikaan “terassipaikoilla”. Ja vaikka toisin saattaisi luulla, itse pidän lapsista kovastikin eikä heidän käytöksensä haittaa, mutta mua inhottaa syvästi se, että omalla ennakoivalla toiminnalla (=soitolla kahvilaan) olisi voinut välttää mielensä pahoittamisen ja se, että tekstistä tulee osittain hyvin itsekäs ja huomionhakuinen fiilis. Ehkäpä myös tylyä käytöstä ja ravintolan tiloja ja muita taustoja olisi voinut valottaa hieman paremmin jo itse tekstissä.

Kahvilan nimen mainitsematta jättäminen oli puolestaan yksi harvoista järkiteoista tässä tekstissä, koska laillisesti paikka voisi tässä tapaa nostaa kunnianloukkaussyytteen. Toki myös mainitsematta jättäminen voi antaa vaikutelman, että tilannetta on paisuteltu tekstin dramatisointia varten melko reippaasti ja vastuuta omista sanoista ja palautteesta ei oteta, mutta itse näen asian nimenomaan järkevältä kantilta.

Vastaa
Iidaafel 28.12.2018 - 07:52

Kiitos ymmärtävästä ja positiivisesta kommentista!

Vastaa
Riippuu 24.12.2018 - 05:47

Riippuu lapsesta. Jos se huutaa koko ajan, eihän sitä kestä kuin ne vanhemmat, koska niiden on pakko.
Lapset on tulevaisuuden asiakkaita. Onhan ne, mutta harva alle 5-vuotias on tuottava asiakas. Enemmänkin sotkee ja mahdollisesti häiritsee muita asiakkaita.
Minä kävin lounailla ja illallisilla omani kanssa aikoinaan. Mutta mun kersa oli lungi tyyppi, joten mulla ei ollut ongelmaa. En olettanut että ravintolat fasilitoi ipanaa mitenkään, joten jos odotusarvot olivat samalla tasolla kuin itselläni, meni kaikki mallikkaasti. Kaikki asiakkaat on tärkeitä, myös ne ihmiset niissä ympäröivissä pöydissä. Et pelkästään sinä ja sen sun pilttis.

Vastaa
Vierailija 24.12.2018 - 12:36

Ravintoloilla jne on oikeus valita asiakkaansa. Monelle varmasti helpotus sellainenkin kahvila jossa ei tarvitse kuunnella lasten älämölöä. Ei ole kuitenkaan Helsingin ainut kahvila kyseessä ja paljon on myös niitä kahviloita ja ravintoloita jotka on nimenomaan lapsiperheille suunnattu. Miksi siis piti ehdoin tahdoin ängetä juuri siihen kahvilaan jonka kohderyhmä lapsiperheet eivät selkeästi ole? Aika turhasta vedit nyt herneet nokkaan.

Vastaa
Vierailija 24.12.2018 - 20:09

Omalla äitiysvapaallani kävin aikoinaan aivan samoissa kahviloissa ja ruokapaikoissa kuin ennenkin. Lapsi syliin ja kärryt jätin aina kadulle, yleensä ne näki ikkunasta. Usein kantakaupungissa on portaat ovelle tai ainakin ahdasta kahvilan sisällä. Joskus kärryt mahtuivat sisälle, silloin kysyin aina ensin sopiiko tulla. En säilyttänyt vaunuissa muuta omaisuutta kuin jotain roskia ja tyhjiä juomapulloja alakorissa, tärkeät tavarat nappaa olkalaukussa mukaan samalla kuin vauvankin.

Vauva istui sylissä tai sitten syöttötuolissa, jos sellainen oli tai oli vapaana. Myös lounasseuralaiseni sylittelivät mielellään lasta jos tarvitsin apukäsiä. Jos sormiruokailija sotki jotain, siivosin itse pöydän ja lattian.

Vinkkinä sanoisin, ettei kannata juuri kiinnittää huomiota paikkojen oletettuun asenteeseen lapsia kohtaan eikä pahoittaa mieltään kuin erityistapauksissa, sekaan vaan ja olkaa kuin kotonanne. Jos lapsi esim syö sushibuffetista jotain hedelmänpaloja tai muuta, on aina kysyttävä mitä se maksaa. Usein pari euroa. Jäljet siivotaan, melua hyssytellään mutta imetys ja muu normaali elämä on aivan ok. Kärryt miellän ulkovälineeksi, erityisesti rapaisena vuodenaikana. Äitinähän sitä kasvattaa heti kolme kättä lisää joilla kaivaa lompakkoa ja riisuu vauvaa ja kantaa tarjotinta ja käy vessakopissa samalla vauvaa kannatellen. Hehheh. Kerran ihana ystävällinen toinen asiakas kantoi minulle vesikannun ja lasin ja lautaset pöytään, samalla vauvalleni jutellen. Vieläkin muistan tämän rouvan. Enemmän tapasin näitä tyyppejä kuin tylyjä.

Vastaa
Iidaafel 28.12.2018 - 07:52

Kiitos kommentista <3

Vastaa
Sonjaaaa 25.12.2018 - 19:38

Oli pakko lukea postaus vielä uudelleen kommenttien jälkeen. Minusta kirjoitit aiheesta omasta näkökulmasta ja se on täysin sallittua. Saat olla pettynyt ja yllättynyt kohteluun.

Itse lapsettomana harvoin häiritsee lasten äänet. Saattaa olla jopa, että isosta työ-/ystäväporukasta lähtee enemmän ääntä kuin lapsesta. Itse pikaruokaravintolassa ja huoltoasemalla työskennelleenä ajattelen, että kyllä ääntäkin mahtuu maailmaan, varsinkin tämän tyyppisissä paikoissa. Ymmärrän, että esim pitkillä matkoilla välillä täytyy pysähdys tehdä vaikka vauva huutaisi. Toki (lasten/vanhempien) epäsopiva käytös on asia erikseen. Ajattelen että myös lapsiperheiden pitäisi päästä siistimpiin ravintoloihin, niissähän ravintolakulttuuria oppii. Ymmärrän kyllä että ehkä oikein hienot fine dining ravintolat ovat enemmän aikuisille tai jos pariskunta menee vauvan kanssa niin pitää omielestäni olla valmis lähtemään tarvittaessa pois

Vastaa
Iidaafel 28.12.2018 - 07:53

Kiitos, ihanaa, että joku ymmärsi! Tosiaan kyse oli omasta kokemuksestani, siitä miltä minusta tuntui ja asian koin. Vaikka täysin ymmärränkin, ettei kaikkialle vauvat sovi ja vaunut ovat turvallisuusriski. Tilanne näin ensi kertaa vain hämmensi!

Vastaa
Pinja Mitrovitch 27.12.2018 - 23:23

Hei Iida

En kyllä ymmärrä, miten tällainen postaus voi tuoda ihmisille näin paljon mielipahaa. Kerroit oman kantasi yhdestä ravintolastta ja heti nousi hirveä mylly. Eikö jengillä ole oikeasti omaa elämää, kun pitää kirjoitella kaikenlaista paskaa muiden kustannuksella? Voisit kirjoittaa kirjan “Kaikki vihakirjeet, joita olen koskaan saanut.” 😀

#menitunteisiin

yst. Pinja Mitrovitch // http://www.pinaycoco.fi

Vastaa
Iidaafel 28.12.2018 - 07:54

Kiitos Pinja kommentista! Postausvinkkiin, siitä tulisi niin pitkä, ettei kukaan jaksaisi lukea!! :DDD

Vastaa
miirakujalla 28.12.2018 - 08:07

Samaa ihmettelin minä! 

Mun ensimmäinen tuntemus oli sympatia kirjoittajaa kohtaan. Jos kuvittelisin itselleni nyt vauvan tähän viereen (apua), niin kyllä musta tuntuisi pahalta jos meille näytettäisiin ovea mun lempipaikoista joissa olen aiemminkin käynyt. Uskoisin, että tuoreena äitinä kokisin muutenkin paljon epävarmuutta ja hämmennystä, jonka vuoksi tuollaiset kokemukset tuntuisivat hankalilta. 

Toki jokainen ei tunne näin, mutta silti voi koittaa ymmärtää toisenkinlaisia tuntemuksia. 

Kaikin puolin outo vastaanotto tällä tekstillä, ihmeellisiä kommentteja. 

Vastaa
Havu 12.1.2019 - 09:27

Onpa kurjaa lukea noita negatiivisia kommentteja. Kaikilla on oikeus olla osa yhteistä arkea, myös pikkulapsilla. Myönnän, että vaikka pidän lapsista ja olen työskennellyt päiväkodissa, ärsyynnyn silloin tällöin lasten metelöinnistä. Ainakin silloin, kun haluaisin väsyneenä rentoutua esimerkiksi uimahallin saunassa. Silloin kuitenkin tiedän koko ajan, että ärsyyntyminen on ihan oma ongelmani eikä tarkoita että lapset eivät saisi olla paikalla. Enkä ikinä näyttäisi sitä tunnetta ulospäin! Päinvastoin, saatan tsempata esimerkiksi raivoavan lapsen kanssa parhaansa tekevää vanhempaa kassajonossa hymyilemällä. Oikeastaan lasten huuto ja väärässä tilanteessa juoksentelu ym. ei häiritse mua, jos huomaan että vanhempi napakasti ohjeistaa lasta toimimaan oikein. Todellinen ärsytys tulee vain silloin, jos vanhemmat antavat lasten käyttäytyä huonosti yrittämättä puuttua asiaan. Ei lapsi osaa kaikkea heti, sitä harjoitellaan 🙂

Vastaa
Mitä sitten? 21.8.2020 - 00:05

En juuri pidä lapsista. Kiljuvat, sotkevat ja muuten häiriköivät lapset ärsyttävät. Mutta mitä sitten? Kyllä niillä lapsilla ja niiden vanhemmilla on ihan yhtä suuri oikeus olla siellä ravintolassa tai kahvilassa kuin muillakin. En ymmärrä miten ihmiset voi ajatella että lapset eivät saa näkyä tai kuulua missään. Miten ne lapset sitten oppii käyttäytymään ravintolassa, jos siellä ei koskaan käydä? Aina voi olla menemättä sinne ravintolaan jos ne lapset niin häiritsee.

Vastaa

kommentoi postausta