Home » Viikon 29 kohokohdat

Viikon 29 kohokohdat

by Iida Åfeldt

MAANATAI 13.7.

Aamulla lähdimme ajamaan Tampereelle, minä, äitini ja Eemi. Pysähdyimme Hämeenlinnan kohdalla, sillä äitini isä puolisonsa kanssa asuu lähellä. Olimme sopineet, että tapaamme kahvilla. Hämeenlinnasta Tampereelle lähdimme ajamaan Eemin päiväunien aikaan, jotta hän sai nukkua. Tampereella kiertelimme kaupunkia ja pitelimme sadetta kaupoissa. Sää oli hieman huono. Kävimme Radiokirppiksellä, Into lastenvaatekirppiksellä ja Kuopus lastenvaateliikkeessä. Pysähdyimme kahville Pella’s  Cafeen, jossa on hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita.

Yövyimme Sokos Hotel Tornissa, jossa kävin kahdestaan Eemin kanssa viime vuonna ja tykästyin kovasti. Hotelli oli ollut kevään suljettu ja avautunut vasta heinäkuun alusta. Se oli aivan täysi ja en ollut yhtään niin tyytyväinen palveluun ja tarjontaan kuin viime vuonna. Matkasängyt ja potat olivat loppu, lisäsängylliset huoneet ja aamupalan tarjonta oli erityisruokavalioden osalta todella suppea. Juuri mahtavaan aamupalatarjontaan olin viime vuonna ihastunut.

Saatuani Eemin nukahtamaan, lähdin yksin käymään drinkillä Moro Sky Barissä äitini jäädessä huoneeseen. Maisemat olivat todella upeat ja illalla aurinkokin alkoi paistaa. Yksin on tosi vaikeaa lähteä istuskelemaan ja drinkille, erityisesti kesällä, kun ihmiset liikkuvat paljon seurueissa. Olin kuitenkin iloinen, että menin ja istuin itsekseni hetken.

TIISTAI 14.7.

Heräilimme kuuden jälkeen hotellihuoneesta. Yö meni todella hyvin, vaikka nukuimme kaikki samassa sängyssä. Suuntasimme aamupalalle ja laitoimme sen jälkeen kamat kasaan. Ennen lähtöä kävimme vielä Kauppahallissa, Pikku Kakkosen leikkipuistossa ja syömässä vohvelit Vohvelikahvilassa. Kyseisestä paikasta saa gluteenittomia ja myös vegaanisia vohveleita!

Lähdimme ajelemaan kotiin puolilta päivin, jolloin matka ajoittui taas Eemin päiväuniin. Olipa ihana olla kotona! Taaperon kanssa kulkeminen ei ole kyllä helppoa, rattaissa ei haluta istua, eikä jaksakaan istua kauaa. Ravintoloissa ja kahviloissa istuminen ja odottaminen on hankalaa. Viihdyttävin paikka oli hotellihuone ja suorat näkymät rautatieasemalle, josta sai katsoa junaliikennettä. Ehkä ensi kesänä on jo asteen helpompaa!

Kiva juttu oli, että saimme äitini mukaan. Hän ei mielellään ole yötä poissa kotoa. Nyt hän lähti mukaamme ja Eemi selvästi nautti todella paljon. Kävi jopa niin, että vain mummi sai työntää häntä rattaissa. Vastaava ei ole koskaan käynyt, vaan aina vain äiti on kelvannut kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Edistystä!

LUE MYÖS

Vauvan kanssa Tampereelle

KESKIVIIKKO 15.7.

Kotoilupäivä! En muista, että olisimme tehneet yhtään mitään. Tai teimme toki niitä tavallisia asioita, keinuttiin, tehtiin hiekkakakkuja ja käytiin pyöräilemässä ihan muuten vaan. Äiti tuli illalla valvomaan nukkuvaa Eemiä ja minä pääsin yksin kauppaan. Minun tullessani takaisin, äiti kysyi, että koko kaupanko ostin, kun kesti niin kauan. Otin vain ilon irti, kun kerrankin pääsi yksin. En pitänyt kiirettä, vaan nauttien kiertelin hyllyvälejä!

Kauppa oli minun päiväni kohokohta ja Eemin kohokohta oli varmasti lentokoneen nousuja ja laskuja näyttävät videot Youtubesta. Löysin Tampereen reissulta Eemille eurolla pussin, joka sisälsi useita lentokoneita. Niiden innoittamana katsoimme lentokonevideoita ja Eemi oli todella kiinnostunut niistä. Oikein ihmettelin, että miksen ole aiemmin älynnyt näyttää!

TORSTAI 16.7.

Torstaina saimme pappani ja hänen puolisonsa, mamman, vierailulle. Näimme vasta maanantaina, mutta Eemi ilahtui suunnattomasti pikaisesta jälleen näkemisestä. Hän sai isopapalta suuren traktorin, jolla oli peräkärry. Siitä tuli todellinen hitti. Kaikki peräkärryt itsessään on se juttu. Minä sain aivan ihanan kukkakimpun!

Iltapäivällä lähdimme ystävien, Ninan ja Leon kanssa uimahalliin. Olimme viime viikkolla ekaa kertaa uimahallissa ikinä ja samat ystävät olivat mukana reissulla. Sovimme, että tästä tulee meille tapa, menemme yhdessä uimahalliin ja eväät sekä uimavaipat tuodaan vuorotellen. Tällä kertaa Eemi oli jo astetta rohkeampi ja meillä oli tosi mukavaa!

PERJANTAI 17.7.

Aamulla kävimme mummin pihassa syömässä mansikoita. Lounaan jälkeen ystäväni Miia tuli hakemaan meitä ja lähdimme yhdessä Hämeenlinnaan retkelle lasten kanssa. Yksi kahdesta nukkui matkalla (Eemi), eli ajatus autopäikkäreistä oli sinällään hyvä. Mutta hienosti jaksettiin koko päivä.

Menimme Tiirinkosken tehtaalle, jossa on ihana kahvila ja kauppa. Pihapiirissä on myös eläimiä, hevosia, koiria, sonneja, pupuja, kanoja ja kukko. Ja tietysti koneita, traktoria ja puimuria! Nautimme ulkona maailman parhaat härkäpapuvohvelit, jotka saa myös gluteenittomana ja maidottomana. Vohveleita on suolaisia ja makeita, ne tehdään Tiirinkosken tehtaan omista härkäpapujauhoista. Tämä paikka on kyllä aivan ehdoton vierailukohde joka kesä. Mahat täynnä suuntasimme Aarreaitta -kirpputorille.

Ennen kotiin lähtöä kävelimme Hämeenlinnan keskustassa ja torin kupeessa. Poikkesimme Villa Marenki -kahvilassa, joka vei sydämeni. Aivan ihana paikka, niin idyllinen vanha puutalo, jossa on lumoava sisustus! Myös valikoima oli todella hyvä ja gluteenittomia vaihtoehtoja oli saatavilla. Kahvinjuojana ilahdun myös aina ilmaisesta santsikupista. Päivästä jäi todella hyvä mieli.

Illalla myöhään, kun olin jo laittanut Eemin nukkumaan, ystäväni Sasa lapsensa kanssa tuli meille yöksi koko viikonlopuksi.

LAUANTAI 18.7.

Eemi oli aivan innoissaan, että yön aikana Lilja-ystävä oli ilmestynyt meille. Aamulla kävimme retkeilemässä lähialueella ja syötiin evästä metsässä. Ystävykset kävelivät välillä käsikädessä ja touhusivat yhdessä ihanasti.

Iltapäivällä lähdimme Eemin kanssa juhliin, jotka meillä oli ohjelmassa sille päivälle. Ystäväni Laura oli kutsunut meidät piknikille heidän takapihalleen juhlistamaan 2-vuotiasta ja katsomaan muutaman viikon ikäistä vauvaa. Oli aivan ihanaa, sää oli tosi hyvä ja pihalla oli sopivan viileää, tarjoilut olivat loistavat ja vauva aivan ihana. Vauvaa katsoessa ei vain voi ymmärtää, että ne on noin pieniä! Eihän ne voi olla!

Kun tulimme takaisin kotiin, menimme sitten porukalla saunaan meidän saunavuorolla Liljan ja Liljan äidin Sasan kanssa. Illalla me molemmat nukutimme lapsia vuoron perään ja teimme töitä koneilla vastakkain istuen.

SUNNUNTAI 19.7.

Aamulla lähdimme yhdessä ystävien kanssa ulkoilemaan ja kävimme ulkona ravintolassa syömässä. Eemi nukahtikin syliini ulkoilun aikana ja nukkui ravintolareissun. Iltapäivällä Sasa ja Lilja lähtivät omaan kotiin. Ystävät vilkuttelivat toisilleen heipat.

Kävimme Eemin kanssa myöhemmin vielä mummilla, sillä emme olleet nähneet pariin päivään.Olikin jo ikävä!

Tämä viikko oli menevä, piti sisällään paljon ystäviä, vierailijoita ja muutaman reissun. Tämä viikko meni todella nopeasti johtuen kaikesta puuhastelusta. On ihana reissata ja ottaa vastaan vieraita, mutta kyllä tämän viikon paras hetki on juuri nyt. Eemi nukahti vajaassa 15 minuutissa ja oli unessa klo 19.02. Nyt istun sohvalla, tukka märkänä, yöpaita päällä ja uskon vielä laittavani sarjamaratonin tulille ja rentoutuvani siinä samalla silittämällä puhtaita vaatteita.

-Iida

LUE MYÖS

Viikon 28 kohokohdat

7 kommenttia

majaauringolle 19.7.2020 - 20:40

En kestä kuinka suloinen Eemi tuossa torstain kylpytakkikuvassa!

iidaafel 19.7.2020 - 21:05

Eiks vaan, niin suloinen!

Muaritti 19.7.2020 - 20:41

Nää viikon kohokohdat on niin kivoja postauksia! On hauska lukea, miten muut viettää aikaa taaperoiden kanssa, ja siitä ihan tavallisesta arjesta. Tykkään siitä, kun kerrot rehellisesti ja avoimesti niin niistä ihanista kuin kurjistakin jutuista. Pystyy samaistumaan ja saa tsemppiä omaankin elämään.

iidaafel 19.7.2020 - 21:06

Tosi kiva kuull, kiitos paljon! Olen miettinyt kuinka kauan jatkan näitä, lopetanko heinäkuuhun vai vasta elokuuhun. Näistä tykkää niin monet!

Sasa Villa 19.7.2020 - 22:39

Oli kyllä niin ihana nähdä pitkästä aikaa, ja oli kiva tutustua teidän uuteen kotiympäristöön! ❤️ Varmasti nyt on ansaittu levähdyshetki ❤️

iidaafel 19.7.2020 - 23:22

Ihana kun kävitte, arvostan kovasti, että jaksoitte tulla meille asti❤️

Pikkupallero 23.7.2020 - 10:43

Teidän arki vaikuttaa mielekkäältä vaikka kesällä onkin enemmän tekemistä:) sinulla on ihana naisellinen tyyli, voisitko tehdä postauksen vaatteistasi ja mistä ostat ne? Ja vinkkejä? Haluaisin naisellisemman tyylin mutta jostain syystä en osaa…