Home » Vuoden 2022 kohokohdat

Vuoden 2022 kohokohdat

by Iida Åfeldt

TAMMIKUU

Tammikuussa nautimme lapsen kanssa talviulkoilusta. Kameran rullaan on tallentunut valtavan monta kuvaa aurinkoisista talvipäivistä. Oletankin siis tammikuun olleen säiden puolesta hyvin luminen ja aurinkoinen. Kävimme ekan kerran kokeilemassa yhdessä myös luistelua!

Tammikuussa kävin neljännessä inseminaatiossa TAYSissa Tampereella. Samalla reissulla kävin ystäväni kanssa kahvilla Valkoinen Puu kahvilassa Tampereen keskustassa. Hän otti minusta kuvan kahvin äärellä.

HELMIKUU

Helmikuussa tein positiivisen raskaustestin. Tuota olin niin kovasti toivonut ja odottanut. Olin valtavan onnellinen. Neljäs inseminaatio toi toivotun lopputuloksen! Minusta tulisi äiti toistamiseen, ihanaa. Samalla heräsi huoli ja pelko siitä, että jatkuuko raskaus.

Helmikuussa teimme esikoisen kanssa viikonlopun mittaisen reissun Lappeenrantaan. Meidän rakkaat ystävät muuttivat meidän läheltä Lappeenrantaan asti. Se suretti todella paljon alkuvuonna ja sen takia tuli itkettyä monet itkut. Ennen olimme nähneet viikottain ja nyt välimatkaa oli kolmen ajotunnin verran. Tuo reissu oli kuitenkin ihana ja jälleennäkeminen tuntui niin hyvältä!

MAALISKUU

Maaliskuu meni lähes kokonaan pahoinvoinnin kourissa. En ollut ollenkaan oma itseni. Mietin tuolloin, että miten ikinä selviän raskaudesta ja miksi ikinä toivoin olevani uudelleen raskaana.

Maaliskuussa minulla oli varhaisultra ja oli ihana varmistua siitä, että todella olen raskaan vaikkei se kyllä jäänyt epäselväksi pahoinvoinnin takia. Ultrassa kuitenkin kuului sydänäänet ja raskaus oli siellä missä pitikin. Se huojensi mieltä.

Maaliskuussa kävimme esikoisen kanssa Kuopiossa. En varmasti olisi lähtenyt, ellei junalippuja olisi ostettu tammikuussa jo. Maisemanvaihdos piristi kuitenkin ja oli ihana nähdä Kuopiossa asuvaa ystävääni.

HUHTIKUU

Huhtikuussa alkoi olo jo vähän kohentua. Säässä tapahtui myös iso muutos ja kevät alkoi hiljalleen tulla hyvin pitkän ja lumisen talven jälkeen. Tuntui, että selviän ja kaikki kääntyy vielä hyväksi. Raskaus alkoi hieman jo näkyä ulospäin ja pyöristyvä vatsa tuntui ihanalta.

Huhtikuussa virvoimme esikoisen kanssa läheisiä ja se oli hänestä erityisen kivaa! Juhlimme pääsiäistä perheen kanssa. Juhlimme myös esikoisen pehmokoiraa ja koiran syntymäpäiviä. Se on jäänyt vahvasti mieleeni. Koiran syntymäpäiville tuli mummi. Joimme kahvit ja söimme kakkua meidän terassilla, jonne jo paistoi kevätaurinko.

TOUKOKUU

Toukokuu alkoi tietysti vappujuhlilla ja vappubrunssilla ystävien kanssa. Toukokuussa juhlittiin myös äitienpäivää. Tein yllätysbrunssin omalle äidilleni, joka oli todella otettu.

Kävimme esikoisen kanssa päiväretkellä Helsingissä. Kävimme PiiPoo Lego kaupassa ihailemassa pikkulegoja ja sushilla.

Sain viettää yhden vapaavuorokauden toukokuussa ja menin hotelliin yöksi. Pikkusiskoni hoiti lasta ja koiraa sillä aikaa.

KESÄKUU

Kesäkuussa tapahtui paljon! Silloin osallistuin vaikuttajagaalaan ja pikkusiskoni meikkasi minut. Tunsin oloni todella upeaksi ja oli kiva tavata kollegoita.

Lähdimme esikoisen ja ystäväni Jasminin kanssa neljän päivän reissulle. Suuntasimme Naantaliin, Raumalle ja Poriin. Matka oli aivan ihana ja päätimme heti, että tulemme tekemään saman reissun seuraavanakin kesänä, sillä paljon jäi vielä nähtävää.

Nautimme kesästä tavallisia juttuja tehden, kävimme uimassa ja söimme mansikoita. Kävimme myös Linnanmäellä esikoisen toiveesta. Vielä laitteet tuntuivat liian jänniltä, mutta jäätelö ja hattara maistui.

Kesäkuussa sain pankista alustavan lainalupauksen ja kävin katsomassa aivan ihanaa taloa, josta tein tarjouksen. Tarjoukseni sittemmin hyväksyttiin. Se oli aivan uskomatonta!

HEINÄKUU

Heinäkuussa kirjoitin kauppakirjat asunnosta ja niin olin ostanut ensiasuntoni. Se oli jännittävää ja samalla epätodellista. Asunto vapautuisi minulle vasta marraskuun aikana. Sinne oli odoteltavaa!

Heinäkuussa teimme reissun Lappeenrantaan ystäviemme luokse ja meillä oli jälleen todella ihanaa yhdessä. Niin lapsilla kuin meillä äideilläkin. Valvoimme myöhään lasten mentyä nukkumaan ja juttelimme.

Teimme päiväreissun heinäkuun aikana Porvooseen ja Hämeenlinnaan.

ELOKUU

Elokuussa juhlittiin vanhimman kummilapseni rippijuhlia ja nuorimmaisen kummilapsen ristiäisiä. Se tuntui hurjalta! Tai siinä kohtaa taas huomasi miten aika kuluu vauhdilla.

Elokuussa vietin ystävieni kanssa tulevia kolmekymppisiäni ennakkoon. Kävimme syömässä ja yövyimme hotellissa yhdessä. Meillä oli todella hauskaa ja toki valvoimme myöhälle yöhön hotellihuoneessa.

Nautin loppukesästä ja auringosta. Kävin ystävän kanssa retkellä Suomenlinnassa.

SYYSKUU

Syyskuussa esikoinen täytti 4 vuotta. Pidimme naamiaisjuhlat hänen toiveestaan. Kaikki sukulaiset ja läheiset olivat pukeutuneet. Se tuntui niin kivalta! Mahtavaa, että aikuisetkin uskalsivat heittäytyä! Teimme esikoisen kanssa hotellireissun Helsinkiin. Tankkasimme vähän kahdenkeskeistä aikaa ennen vauvan syntymää.

Syyskuussa olin toisenkin kerran hotellireissulla. Se oli kuitenkin aikuisten reissu Tampereelle. Kävin katsomasssa Anastasia musikaalin, joka oli aivan mieletön!

LOKAKUU

Lokakuussa olin viimeisilläni raskaana ja melko tympääntynyt koko raskauteen. Koko kuukausi tuntui matelevan. Tuntui, ettei mitään oikein voinut suunnitella, kun koko ajan olin vähän varuillaan, jos lähdenkin synnyttämään. Ystäväni onneksi piristivät ja järjestivät minulle upean yllätyksen. He olivat yksi aamu oveni takana. He tulivat kotiini siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Se oli aivan ihanaa ja paras mahdollinen lahja!

Lokakuussa oli myös ystäväni häät. Ystävän, jonka kanssa olin tammikuussa kahvilla inseminaationi jälkeen. Hän oli ollut mukana hetkessä, kun olin raskautunut. Silloin ihailimme hänen kihlasormustaan ja puhuimme häistä. Häiden aikaan jännitimme vauvan syntymää. Siitä ei mennyt kauaa, kun vauva päätti syntyä. Se hetki oli upea. Synnytykseni oli niin upea kokemus!

Lokakuussa vietin myös omia synttäreitäni! Sain olla 30-vuotiaana kahden lapsen äiti.

MARRASKUU

Marraskuussa kesällä ostamani asunto viimein vapautui käyttööni. Pääsin näkemään sen ensimmäisen kerran kesän jälkeen. Se tuntui todella hienolta. Asunnossa alkoi marraskuussa jo pintaremontti. Parketti hiottiin ja lakattiin, lattialistat vaihdettiin, seinät maalattiin ja muutama huone tapetoitiin.

Marraskuussa oltiin myös vauvakuplassa. Saimme paljon vieraita. Ystävät ja sukulaiset kävivät katsomassa vauvaa. Saimme ruokalahjoja ja ihania muistamisia. Kävimme myös vauvakuvauksissa.

JOULUKUU

Joulukuu oli täynnä upeita hetkiä. Vietimme vauvan ristiäisiä. Juhlat oli kauniit ja tunnelmalliset. Vietimme ihanaa joulua perheen kanssa.

Tulevalla kodilla asiat myös edistyivät joulukuussa. Märkätiloja purettiin ja vanha keittiö purettiin uuden tieltä.

Vuosi vaihtui perheen ja ystävien kanssa. Mennyt vuosi oli monin tavoin upea ja monet haaveet toteutui.

2 kommenttia

Minna 4.1.2023 - 09:00

Ihan mielettömän värikäs ja onnellisen oloinen vuosi. On ihanaa saada seurata elämäänne. Kiitos.