Home » RuokaTutka tuo iloa ruokakasvatukseen

RuokaTutka tuo iloa ruokakasvatukseen

by Iida Åfeldt

Kaupallinen yhteistyö RuokaTutka / Ruokavirasto

Iso osa ruokakasvatuksesta tapahtuu varhaiskasvatuksessa. Sillä moni lapsi viettää siellä useamman päivän viikosta ja syö kolme viidestä päivän ateriasta. Voikin ajatella, että jokainen aikuinen varhaiskasvatuksessa on myös ruokakasvattaja. Varhaiskasvatuksen aikuiset ovatkin lapsille tiennäyttäjiä ja näin ollen heidän toiminnallaan on suuri merkitys. Varhaislapsuudessa luodaan pohjaa ruokasuhteelle. Myönteinen ruokasuhde kantaa pitkälle ja ohjaa terveellisiin valintoihin. 

Ruokakasvatus lisää lasten ruokailoa, ruokarohkeutta ja myönteistä suhtautumista ruokaan. Ruoan tulisi olla iloinen asia, josta voi nauttia yhdessä. Aikuisen myönteinen suhtautuminen ja kannustaminen lisää lasten myönteisyyttä ja rohkeutta maistella ruokaa ja tutustua uusiin makuihin. Ruokakasvatus on syömisen lisäksi paljon muutakin. Se on leikkiä, puhetta, kädentaitoja, tarinoita, lauluja ja yhdessä tekemistä. Ruokakasvatusta voi tapahtua ruokapöydässä, mutta myös kaikissa muissakin arjen tilanteissa pitkin päivää kuten siirtymissä, pihalla, retkellä tai nukkarissa. Sitä voi olla kauppaleikki, retki ruokakauppaan, ruoan valmistaminen, pöydän kattaminen tai uuden ruoan maistelu. Ruokakasvatuksen kuuluu olla hauskaa, hassuttelevaa ja monipuolista. Siinä saa haistella, maistella, kuunnella ja koskettaa. Ruokakasvatuksen kuuluu olla sallivaa ja kannustavaa.

RuokaTutkan verkkosivut ja materiaalit on suunniteltu varhaiskasvatuksen ja peruskoulun henkilökunnalle. RuokaTutkan sivuilta löytyy todella paljon materiaalia, jota jokainen voi hyödyntää työssään ruokakasvattajana. Kenenkään ei tarvitse yksin lähteä liikkeelle, vaan valmista materiaalia on olemassa, jota on sitten helppo hyödyntää. 

RuokaTutkan tarvoitteena on tarjota kasvattajille työkaluja ruokakasvatukseen, jotta ruokakasvatuksen toteuttaminen olisi helppo osa arkea ja tapahtuisi matalalla kynnyksellä. Hankkeen tärkeänä tavoitteena on myös olla osana lasten ja nuorten terveellisen ruokasuhteen muodostumista ja kannustaa hyviin valintoihin. Tarkoituksena on herättää lasten aito kiinnostus ruokaa kohtaan, opettaa ruoan arvostamista ja luoda myönteistä ruokasuhdetta. RuokaTutka antaa ajateltavaa, innostaa lapsia kysymään, tutkimaan ja oivaltamaan. 

RuokaTutkan materiaaleissa seikkailee erilaiset hahmot, kuten Turbo Terttunaattori ja Allu Luomu-Kurkonen. Hahmot esiintyvät ruokaan liittyvissä äänisaduissa, joita suosittelen lämpimästi kuuntelemaan lasten kanssa. Lisäksi RuokaTutkan verkkosivuilla on hahmoihin liittyviä tulostettavia materiaaleja, kuten hahmokortit, puuhakirja ja värityskuvia. Oma lapseni on ollut hahmoista todella innoissaan ja tykkää käydä läpi hahmokortteja. Ne ovat todella hyviä myös siirtymätilanteisiin. Siirtymätilanteissa voi joutua toisinaan odottelemaan, jolloin kortteilla voi leikkiä vaikka kim-leikkiä tai lajitella kortteja eri tavoin, esimerkiksi värin tai koon mukaan! Verkkosivuilta löytyy pelejä, tehtäviä ja materiaalipankki. Lisäksi oman ryhmän voi ilmoittaa RuokaTutkan digitunnille. RuokaTutkan verkkosivuilla voi hakea materiaalia teemoittain ja ikäryhmittäin, mikä helpottaa todella paljon suunnittelua. Tästä pääset RuokaTutkan verkkosivuille.

Itse suunnittelin muutaman kokonaisuuden RuokaTutkan hahmokorttien ympärille käytettäväksi varhaiskasvatuksessa. Kokonaisuuksia voi hyvin soveltaa ja kokeilla eri ikäisten kanssa. Toivottavasti näistä on iloa ja lähdette kokeilemaan RuokaTutkan materiaaleja! 

Hahmokortit voit ladata suoraan alla olevasta linkistä pdf-tiedostona

HAHMOKORTIT.PDF

Tutustutaan marjoihin 1-2 -vuotiaiden kanssa

  • JUTTELUA HAHMOKORTEILLA

Istutaan yhdessä lattialle. Lapset voi kokoontua aikuisen lähelle. Hahmokortit voi levittää lattialla. Ne löytyy RuokaTutkan materiaalipankista. Katsellaan niitä ja valitaan hahmokorteista marjat. Nimetään marjat ja jutellaan marjojen väreistä. Lisäksi voidaan jutella mitä marjoja on maistanut, mistä marjasta pitää ja mistä ei. 

  • LEIKITÄÄN MARJANPOIMIJOITA

Etsitään tilasta marjojen värisiä asioita. Esimerkiksi punaisia ja sinisiä esineitä. Aikuinen voi etukäteen piilottaa tilaan kyseisen värisiä asioita ja lapset voivat kerätä niitä sovittuihin paikkoihin  tai vaikka ämpäreihin. Isompien lasten kanssa, jotka ei enää laita asioita suuhun, voi käyttää puuhelmiä ja kerätä niitä ämpäreihin.

  • MAISTELLAAN MARJOJA

Maistellaan oikeita marjoja ja/tai marjasoseita. Maistelu voi tapahtua käsin tai halutessa lusikan avulla. Samalla voidaan tehdä havaintoja, mitä tapahtuu, kun sormella litistää mustikan, värjääntyykö kädet puolukasta tai entäpä mitä tapahtuu kielelle? Marjojen maistelu voi tapahtua pöydän ääressä tai lattialla, joka on suojattu paperilla. 

  • MARJAMAALAUSTA

Maalataan marjoilla tai marjasoseilla lattialla tai pöydän ääressä. Äsken maisteltiin ja nyt maalataan! Marjoilla maalaaminen voi olla sotkuista puuhaa ja lapsi voi olla sen ajan vaippasillaan. Maalaukseen kannattaa valmistautua päällystämällä pöytä suurella paperilla tai levittämällä lattialla suurta rullapaperia. Lapset saavat maalata marjasoseilla käsin tai pensselillä. Soseiden lisäksi maalaukseen käy hyvin pakastemarjat. Myös piimään voi sekottaa marjoja/marjasosetta ja siitä saa hyvän maalin. Niitä voi litistää käsin paperia varten ja katsoa mitä tapahtuu. Alkuun marjamaalaus voi olla jännää lapselle. Aikuisen on tärkeä antaa vaihtoehtoja ja kannustaa. Saa olla vaatteilla tai vaipalla, lattialla tai pöydän ääressä, saa koskea, maistaa tai olla ja ihmetellä. Marjamaalaus löytyy RuokaTutkan sivuilta.

Kasvikset tutuiksi 3-4 -vuotiaiden kanssa

Kokoonnutaan piiriin tai muutan toisten läheisyyteen. RuokaTutkan hahmokortit voi olla piirin keskellä kuvapuoli ylöspäin. Jutellaan korteista, mikä on oma lemppari, mistä tykkää erityisesti ja mitä makustelee vielä. Onko jonkun maistaminen ollut vaikeaa? Mihin totuttelee? Maistaisiko tänään ehkä jotain näistä?

  • KUKA SAA PUSSIIN KURKISTAA?

Leikitään Kuka saa pussiin kurkistaa leikkiä. Leikki löytyy Ruokatutkan verkkosivuilta. Leikkiin tarvitaan erilaisia kasviksi, vihanneksia tai hedelmiä. Jokainen saa vuorollaan tunnustella pussin sisälle ja miettiä mitä siellä mahtaa olla. Nimetään, tunnustellaan ja haistellaan!

  • MAALATAAN

Maalataan ja/tai painetaan pussista löytyneillä kasviksilla, vihanneksilla ja hedelmillä. Sopivia tähän on esimerkiksi lanttu, peruna, porkkana, kesäkurpitsa, omena ja sitrushedelmät. Maalaus/painanta voi tapahtua pöydän ääressä, jolloin pöytä on hyvä suojata ja laittaa paperit maalajille valmiiksi. Maalamiseen käy hyvin pullovärit. Muita tarvittavia välineitä on sivellin halutessa ja alusta maalille. Aikuinen voi yhdessä lapsen kanssa puolittaa appelsiinin tai pilkkoa porkkana painantaa varten. Jokainen saa tehdä upean taideteoksen! 

  • LOPETUS

Lopuksi keräännytään yhtään ja jutellaan mikä tuntui kivalta, mikä jäi mieleen ja herättikö joku kasvis/vihannes/hedelmä erityistä kiinnostusta. 

Liikuntaleikkejä 5 -vuotiaiden kanssa

  • ARVAA MIKÄ!

Kokoonnutaan yhdessä piiriin. Hahmokortit voi olla piirin keskellä kuvapuoli alaspäin. Jokainen saa vuorollaan ottaa yhden kortin näyttämättä sitä muille ja selittää mistä ruoka-aineesta on kyse. Kaverit arvaavat! Voidaan leikkiä myös Kuka minä olen pantomiimileikkiä.

  • KEKSITÄÄN UUSIA LIIKKUMISTAPOJA

Laitetaan hahmokortit jälleen piirin keskelle, mutta nyt kuvapuoli ylöspäin. Jokainen saa valita yhden korteista ja keksiä hahmolle sopivan liikkumistavan. Jokainen saa vuorollaan opettaa tavan kavereille ja kaikki liikkuvat. RuokaTutkan sivuilta löytyvää Vihannesjumppaa voi myös soveltaa tähän.

  • LEIKITÄÄN HIPPAA

Leikitään Kuka pelkää kasvisrohmua-hippaa. Hipan leikkiohje löytyy Ruokatutkan verkkosivuilta. Pääset ohjeeseen tästä. 

  • KERÄTÄÄN MARJAT KORIIN

Aikuisella on paljon palloja korissa tai kassissa. Mitä enemmän palloja on, sitä parempi. Pallot voivat olla erilaisia ja  kokoisia. Aikuinen kaataa kaikki pallot lattialle ja lasten tulee kerätä ne mahdollisimman nopeasti takaisin koriin/kassiin. Aikuinen voi halutassa ottaa aikaa. Kun pallot on saatu takaisin, aikuinen voi nopeasti kaataa korin uudelleen. Tämä on vauhdikas ja hauska leikki. 

Leikitään tykkään/totuttelen liikuntaleikkiä, joka löytyy Ruokatutkan verkkosivuilta. Pääset ohjeeseen tästä. 

  • LOPETUS

Palataan lopuksi yhdessä piiriin. Jokainen saa halutessa kertoa millä mielin on ja mistä piti/ei pitänyt.

Voidaan pitää yhteinen rauhoittumishetki tai rentoutus liikuntaleikkien päätteeksi. Esimerkiksi kuunnella RuokaTutkan äänisatu

RuokaTutka haluaa olla tukemassa myönteistä ruokasuhdetta. RuokaTutka on Ruokaviraston hanke, jota rahoittaa Euroopan Unioni. Kaikki RuokaTutkan materiaalit ovat pedagogisesti suunniteltuja. Lähtökohtana on toiminut Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelman perusteet sekä Kouluruokailusuositus ja Varhaiskasvatuksen ruokailusuositus. Materiaalin laatimisessa on huomioitu ilmiöpohjaisen ja tutkivan oppimisen näkökulmia sekä laaja-alaisen osaamisen tavoitteet. Materiaalit on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi sekä osa myös saameksi. Lue tästä lisää RuokaTutkan pedagogisista lähtökohdista.

kommentoi postausta