Home » Saako äiti deittailla?

Saako äiti deittailla?

by Iida Åfeldt

Kun olin raskaana, sain paheksuntaa deittailustani. Yleinen mielipide oli, että raskaana ei ole sopivaa deittailla ja minun tulisi keskittyä olennaiseen, eli vauvaan. Jälkikäteen voin vain todeta, että onneksi deittailin! Viime kesä nimittäin oli yksi onnellisimpia ja tapasin todella mukavan miehen, jonka kanssa viettää kesä ja syksy. Hänen vuoksi odotusaikana oli paljon onnellisempi.

Muutama päivä sitten sain blogiin kommentin.

”Musta on jotenkin hirmu surullista, että aina kun eksyn tänne blogiisi niin haikailet treffejä ja seurustelukumppania. Mulle ei olisi tullut vauvan ekana elinvuotena mieleenkään deittailla miehiä vaan keskityin vauvaan. Toki kävin muutaman kerran naisporukalla ulkona mutta lähinnä tuulettumassa, en iskemässä miehiä. Josko lopettaisit tuon epätoivoiselta vaikuttavan etsinnän ja keskittyisit oleelliseen.

Luin kommentin pariin kertaan ja oikeasti minulle tuli todella huvittunut olo. Kukaan minun läheiseni ei koskaan sanoisi vastaavaa, koska he tietävät millainen äiti olen lapselleni. Tajusin myös, että on todella helppoa olla huono äiti. Siihen ei vaadita juuri mitään, kun jonkun mielestä on huono. Esimeriksi treffien haikailu riittää tuomioon. Minä en valitettavasti koe itseäni huonoksi äidiksi ja sen takia en koe tarvetta arvostella muiden äitiyttä. Äidit ne ovat parhaita syyllistämään toisiaan. Enpä usko, että isien deittailu hirveästi hetkauttaa ketään.

Voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että olen antanut kaiken vauvalleni. Niin taloudellisesti kuin sitten henkisesti että fyysisestikin. Vauvan ensimmäinen puolivuotta oli raskas. Hän ei juuri nukkunut. Paristi olen yöllä soittanut apua, kerran oman äitini auttamaan kohtauksen saanutta vauvaa ja kerran soitin taksin sairaalaan.

Minä en ole ollut lapsesta erossa yhtään yötä, en ole ollut yksin kavereiden kanssa yhtään missään, en viihteellä enkä ihan vain kahvilla. En ole oikeastaan halunnut. Kaikki tarjottu oma aika ja lapsen uniaika on mennyt työntekoon blogin ja Instagramin parissa. Enkä tosiaan olisi aina jaksanut tai halunnut, mutta vähän on ollut pakko. Eemin allergiakorvikkeisiin on mennyt lähes 3000 euroa ennen kelakorvauspäätöstä ja käytettyä summaa Kela ei maksa takautuvasti takaisin.

Minä en todellakaan ole deittaillut, koska en ole jaksanut. En ole jaksanut käyttää aikani viestittelyyn ja treffeihin. Mutta viime aikoina meillä on mennyt niin hyvin, että ajatus treffeistä on syttynyt. Lapsi ei itsessään poista halua kumppanista. Vaikka minulla on lapsi, niin edelleen haaveilen parisuhteesta. Eikä siinä ole mitään väärää, vaan kyseessä on luonnollinen juttu minulle. Minä haluan suhteen.

Ja mitä sitten vaikka pienen vauvan äitinä deittalisikin? Vauvan on vielä helppoa olla menossa mukana, mutta muutaman vuoden ikäistä en enää mukaan ottaisi. Jos omaa-aikaa tarjotaan tai vaikka palkkaa lastenhoitoa, niin mielestäni on ihan sama meneekö silloin ystävän kanssa kahville tai treffeille. Tapaan viikottain ystäviäni, saatan hyvin nähdä 4-7 eri ystävää viikon aikana. Kukaan ei sano minulle, että lopeta kahvilassa istuminen ja keskity olennaiseen. Kuulen vain sanottavan, että onpa hyvä, ettet jää kotiin homehtumaan. Jos kävisin kerran viikkoon treffeillä, olisi se paheksuttavaa, koska olen äiti ja äidit keskittyvät vauvojen hoitoon. Tällä hetkellä selailen satunnaisesti Tinderiä ja Suomi24 treffit-sivua, mutta sekin taitaa olla jollekin liikaa.

Minusta hyvinvoiva äiti, joka ottaa myös itselleen aikaa, tarkoittaa hyvinvoivaa vauvaa. Käytti sen ajan sitten mihin tahansa itselleen hyvää mieltä tuovaan!

Mitä te olette mieltä?

-Iida

LUE MYÖS

Lopetetaan syyllistäminen ja annetaan äitien olla vaan äitejä!

Raskaana Tinderissä

Millainen mies tapailee raskaana olevaa?

43 kommenttia

Minnay 24.7.2019 - 17:04

Siis mitä ihmettä!! Todellakin kannattaa pitää oma elämä vauvasta huolimatta. Yleensä tällaiset toisten elämän arvostelijat ja ruikuttajat ovat itse jääneet kotiin homehtumaan ja katkerana huutelevat sellaisille joilla on jotain muutakin elämänsisältöä kuin vauva. ( yhtään vähättelemättä vauvan tuomaa elämänsisältöä). En kyllä tajua mikä ihmisiä vaivaa, sillä jos sinä olet halunnut keskittyä vain vauvaan niin se on sinun elämäsi, toinen tehköön juuri niinkuin parhaaksi näkee. En yhtään ihmettele että vauvoja syntyy niin vähän jos ’hyvän äidin’ täytyy homehtua ainakin vuoden kotona ettei saa haukkuja niskaansa.

Vastaa
iidaafel 24.7.2019 - 21:16

Samaa mieltä!

Vastaa
Sinin 24.7.2019 - 17:09

Aamen. Haluisin kysyä niiltä, jotka on sitä mieltä, että sinkkuäiti ei saa deittailla: Mites nää äidit, jotka on parisuhteessa lapsen isän kanssa? Pitäiskö se parisuhdekin laittaa tauolle kunnes lapsi on 3 v ja keskittyä vaan lapseen vai??

Vastaa
iidaafel 24.7.2019 - 21:16

Hahahha???

Vastaa
Mugels 24.7.2019 - 17:13

Olen sitä mieltä, että sun ei tarvitse selitellä kenellekään sun deittailua tai halua deittailla. Vaikka oot jollain tavalla julkinen henkilö, saat tehdä asioita, mitkä koet parhaaks tehdä. Pidä lippu korkeella ja provosoidu vähemmän, koska provosoitumistahan nää tietyntyyppisten kommenttien lähettäjät toivoo!

Vastaa
iidaafel 24.7.2019 - 21:16

Se on ihan totta! Tämä toki oli aihe, josta oli muutenkin ajatellut kirjoittaa ja nyt se tuli ajankohtaiseksi!

Vastaa
JN 24.7.2019 - 17:31

Hyvä pointti SININ ! Todellaki saa deittailla. Muut on vaan kateellisia ja ulisee, koska sulla on treffejä enemmän ku heillä. 😀

Vastaa
Beta 24.7.2019 - 20:14

Kateellisia mistä? ? että kaikki ne treffit ei vie mihinkään. En kyllä löydä mitään mistä joku voisi olla kateellinen.

Vastaa
iidaafel 24.7.2019 - 21:11

Ei kai ne treffit ole mihinkään vieneet, kun en ole ollut treffeillä. Ja viimeksi kun olin, niin vei pitkälle. Ja ainahan treffien tarkoitus ei välttämättä ole suhteen löytyminen. Mutta toki kateellinen ei tarvitse olla, muttei myökään kommentoida ikävästi.

Vastaa
NannaUSA 24.7.2019 - 17:49

Deiteille vaan!! Hyvin sanoit. Totta kai vauvan syntymän jälkeen saa olla omia intressejä ja haaveita. Kuten sanoit: onnellinen äiti, onnellinen vauva. Tasapaino kaikessa ja sinulla todella tuntuu prioriteetit olevan kohdallaan. Olet ilmiselvästi äitiydestä nauttiva ihana äiti. Onhan se niinkin, että jos tuosta deittailusta sitten syntyisi läheinen suhde sinulle, niin olisihan se plussaa vauvallekin. Yksi rakastava ihminen lisää hänelle. Anna mennä vaan. Olet fantastinen!

Vastaa
iidaafel 24.7.2019 - 21:14

Kiitos! Ihanasti sanottu ❤️

Vastaa
Riiiikka 24.7.2019 - 18:48

Ikävää, että joudut blogin myötä altistamaan itseäsi äitiyden arvostelulle ja tuomitsemiselle. Kyseinen kommentti oli täynnä tuomitsemista ja tuollaiset kommentit ovat muutenkin ongelmallisia; ”keskity olennaiseen”? Mikä on olennaista, minkä kommentoija arvottaa olennaiseksi ja mitä kommentoija tietää sun elämästä todellisuudesta? Miten treffailu sulkee pois olla hyvä äiti? Onko lapseen 100% keskittyvä kaiken muun sosiaalisen elämän laistava ”hyvä äiti”?
Ärsyttää ihmisten asenteet, jotka yhden havainnon perusteella (äiti haluaa deittailla) lokeroi äidin automaattisesti äidiksi, joka ei keskity ”olennaiseen”(lapseen?).

Kunpa jokainen äiti keskittyisi tekemään asioita, jotka tekevät äidin onnelliseksi ja hyvinvoivaksi. Silloin lapsi saa mitä parhaimman version omasta ihanasta äidistään.

Vastaa
iidaafel 24.7.2019 - 21:15

Olen aivan samaa mieltä! Tosi kurjaa tulla lokeroiduksi ja miten helposti se käykään.

Ja hyvin todettu, kumpa jokainen äiti keskittyisi omaan onnellisuuteen ja siihen mikä sitä lisää!

Vastaa
Sus 24.7.2019 - 19:45

Olen sinkku ja äiti. Lapseni on toki melkein jo aikuinen, mutta olen kuitenkin sitä mieltä että jokainen saa päättää itse, haluaako vai ei deittailla. Arvostelua riittää. Olen saanut valtavasti kuulla, että kaikki hyvät miehet on jo varattuja ja ainoastaan huonoja on enää sinkkuina (olen 39v). Parisuhde ja sinkkuus on myös muuttunut näiden vuosien aikana. Huonoa tuuria on elämässäni riittänyt, kun se ensimmäinen mies ei ollutkaan hyvä mies. Siitä suhteesta minulla on kuitenkin se kaikkein rakkain, tyttäreni, jota en vaihtaisi pois mistään hinnasta. Hän myös aina toivoo, että löytyisi minulle sitä mitä minä etsin. Parempaa rakkautta en voi siis saada.

Vastaa
iidaafel 24.7.2019 - 22:06

Hyvin sanottu ja olen samaa mieltä. Kaikki ei halua käydä treffeillä, eikä tarvitse haluta. Joku taas haluaa. Sallitaan se. Ja aivan ihanaa, että sinulla on tyttäresi ja se rakkaus lapseen!

Vastaa
sannnna 24.7.2019 - 21:27

No johan on. Ei kai kukaan meistä elämässään keskity pelkästään yhteen osa-alueeseen, kuten työ, parisuhde, harrastukset, ystävät tai sitten vaikka se äitiys/raskaus. Tuskin pystyisi, vaikka haluaisikin. Eikä se siltä vauvalta varsinaisesti pois ole, että sen äiti tavoittelee jotain, mikä tuo elämään entistä enemmän onnea. You go girl!

Vastaa
iidaafel 24.7.2019 - 22:07

Olipa kivasti sanottu!

Vastaa
Amandis 24.7.2019 - 22:34

Voin kertoa oman tarinani; sain nuorena yksin esikoiseni. Tapasin netin kautta uuden miehen vauvani ollessa 4kk. Vauvani oli todella helppo joten tapailu miehen kanssa onnistui mukavasti. Nyt ollaan oltu jo 14v. yhdessä ja saatu 4 yhteistä lasta joista nuorin 11kk.
Ei ole mitään pahaa deittailla sinkkuäitinä vaikka lapsi olisikin vasta vauva, siitä voi seurata jotain ihanaa ja pitkäaikaista! Ihanaa kesää sinulle ja vauvallesi!

Vastaa
iidaafel 25.7.2019 - 11:03

Aivan ihana tarina <3

Vastaa
Sasavilla 24.7.2019 - 23:14

Kyllä mä myös deittailin, heti kun siltä tuntui. Elias taisi olla 4kk, kun kävin ekoilla treffeillä. Musta oli IHANAA olla vauvan äiti, ja todellakin panostin häneen, niin paljon kuin yksin jaksoin ja pystyin. Kannoin kantoliinassa, annoin läheisyyttä, tein ruoat itse, hän ei ollut juuri koskaan hoidossa, en sillä lailla janonnut omaa aikaa ilman lapsia, mutta kaipasin kuitenkin toisen aikuisen ihmisen läheisyyttä ja toki sitäkin toivoin, että minulla joskus olisi perhe. Ja nyt on. En tiennytkään olevani huono äiti tämän takia ?

Vastaa
iidaafel 25.7.2019 - 11:04

Ja sun tarina onkin aivan mieletön! Antaa itsellekin toivoa <3

Vastaa
Pikkupallero 25.7.2019 - 00:25

Suurin osa ihmistä kaipaa rinnalleen kumppania, ei lapsi poista sitä kaipuuta. Toivon että löydät miehen joke rakastaa sinua ja lastasi!

Vastaa
iidaafel 25.7.2019 - 11:03

Kyllä, samaa mieltä!

Vastaa
Lukija 25.7.2019 - 06:32

Sopiiko näin myöhässä tiedustella, mitä eri korvikkeita te käytitte? Löysin korvikepostausta ilm ajalta ennen maitoallergiaepäilyjä mutta en sitten enää sen jälkeen. Mietityttää omat tulevat kulut, maitoallergiaepäily lapsella.

Vastaa
iidaafel 25.7.2019 - 11:02

Me olemme käytteneet Althera korviketta, Nutrilon peptiä ja sittemmin Nutramigen Puraminoa.

Vastaa
frozen 25.7.2019 - 09:28

Hei,

Mietin tuota summaa koskien allergiakuluja ja pohdin, että onko jälkeenpäin harmittanut ettei lapsella ole hoitokuluvakuutusta (tämä siis oletus tekstisi perusteella, tai voi olla että on mutta haet niitä sitten jälkikäteen). Tässä odottavana äitinä kun heti rakenneultran jälkeen ostin odotusajan vakuutuksen, että ei tulisi rajoitusehtoja sitten syntymän jälkeen – ihan just in case- vaikka kalliita ovatkin.

Vastaa
Anspa 25.7.2019 - 10:46

Suurin osa hoitokuluvakuutuksista ei kata allergiakorvikkeita. Eli jos haluat sellaisen joka kattaa niin kannattaa käydä ehdot tarkkaa läpi 🙂

Vastaa
iidaafel 25.7.2019 - 11:01

En ole kirjoittanut aiheesta blogiin, sillä vasta heinäkuussa saimme päätöksen ja uuden kelakortin, mutta minulla on vakuutus, se ei vaan kata allergiakorvikkeita. Harva kattaa ollenkaan tai kokonaan. Meillä on käytössä aminohappopohjainen Nutramigen Puramino, joka on yksi kallein valmiste.

Vastaa
frozen 25.7.2019 - 13:21

Jotenkin luin ja ajattelin asian huolimattomasti. Tosiaan usein ei ole katettuna ruokakuluja tai lisäravinteita ym. käsikauppatavaraa niin sanotusti. Kiva kun vastasit!

Vastaa
iidaafel 26.7.2019 - 09:34

Joo niin se harmillisesti on!

Vastaa
Anspa 25.7.2019 - 10:19

Hei! Mulla on tästä tosi huono kokemus oman äidin kautta. Eli me lapset kärsittiin todella äidin deittalusta ja halusta siihen omaan elämään. Mulla on jäänyt asiasta niin pahat traumat, että en pysty suhtautumaan objektiivisesti näihin asioihin. Mutta en siltikään usko, että kaikki deittailevat äidit aiheuttaisi traumoja lapsilleen. Se tulee kuitenkin tehdä tavallaan lapsen ehdoilla ja laittaa se lapsi miesten edelle. En siis viittaa siihen, että sinä et niin tekisi, vaan pohdin yleisesti. Ajattelisin että välillä pitää pysähtyä miettimään, meneekö tämä kuvio nyt myös sen lapsen edun mukaisesti. Ja tuohon lapsen isän kanssa parisuhteeseen mistä joku kommentoikin, niin ainakin minun on oman menneisyyden vuoksi vaikea löytää tasapainoa, vaan tuntuu että se parisuhde ”pitää” jättää lähes huomiotta, ettei satuttaisi lasta. Onneksi voimme miehen kanssa puhua tästä avoimesti ja hän ymmärtää että työstän asiaa. Tämä oli nyt melkoista jaarittelua, ehkä mun pointti oli se, että olisiko noilla arvostelijoilla saman tyylisiä traumoja, joita he eivät tunnista tai ole käsitelleet. Tai muita laiminlyönnin kokemuksia, joiden vuoksi aihe herättää tunteita.

Vastaa
iidaafel 25.7.2019 - 11:07

Ymmärrän tosi hyvin ja sen takia kirjoitinkin tuohon postaukseen, että isompi lapsi ei mielestäni voi kulkea mukana treffeillä tai kotiin ei mielestäni voi aina tulla uusi mies kaveri kylään. Luohan se turvattomuutta lapselle, joka on sen ikäinen, että tajuaa. Että mieluusti sitten järjestää vaapaaillan vaikka treffeille yms. Mielestäni tottakai lapsi on edellä ja sitten muut asiat. Monella kuitenkin on vaikka isä mukana kuvioissa, ja kun lapsi on isällään, niin voi äiti tehdä mitä tykkää. Itse en siis henkilökohtaisesti haluaisi lapseni joutuvan kärsimään, enkä haluaisi esitellä hänelle useita miehiä, mutten toki voi puuttua muiden elämään, jos joku niin tekee.

Vastaa
Vautio 25.7.2019 - 14:08

Ehkä näin tasa-arvon kulta-aikana taustalla voisi olla myös ajatus siitä, että naiset pärjäävät yksin eikä kukaan tarvitse parisuhdetta tai miestä niinkuin ennen. Valveutunutta ”feministiä” voi raastaa ”epätoivoinen etsintäsi”?

Tai sitten ihan vaan vanhanaikainen äitimyytti eli eihän nyt äiti-ihmisen sovi kuin leipoa pullaa ja ihailla lastaan.

Kumpi vain, olen aika varma ettei yh-isä vastaavassa tilanteessa saisi samanlaista jeesustelua osakseen. Ainakaa yhtä paljon.

Mielestäni sinun ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa tai selitellä ollenkaan, julkinen blogi eli ihmiset kommentoi, mutta siinäpähän kommentoivat. Vaikutat lämpimältä ihmiseltä, ja todella uskon että löydät etsimäsi. Ja on siis ihan ok rehellisesti etsiä❤️

Ihanaa kesää sinulle ja Eemille

Vastaa
iidaafel 26.7.2019 - 09:33

Kiitos tosi paljon sun kommentista ja ihanaa kesää!

Vastaa
surunauha 25.7.2019 - 15:24

Jopas oli kohtuuton kommentti. Onnellinen äiti on paras mahdollinen äiti lapselle,ja olisipa muuten hirveää saada tuollainen syyllistäjä kuin kommentin ihminen vaikuttaa olevan omaksi äidikseen 😀

Samankaltaisen kommentin sain itse kun menin pohtimaan blogissa synnytyksen jälkeistä suunnitelmaani ja kerroin, että suunnitellun sektion jälkeen sekä syöttämisiin että nukuttamisiin osallistuu 50% puoliso, jotta estetään nuoren äidin uupuminen. Suunnitelma on myös terkkarilla hyväksytty, ja lukee neuvolakortissani 😉

Johan siitä sai naiivin leiman, ja minähän en muutenkaan entisenä terveydenhuollon päättäjänä tiedä kyllä yhtikäs mitään vauvanhoidosta. On myös rikos haluta lapsen lisäksi myös omaa parastaan, ainakaan ääneen. Sen sijaan kannattaa sulostuttaa illanistujaisia omilla sankarillisilla kertomuksillaan synnytysrepeämistä. Se on se oikea äidin uhriasenne, ei mikään sinisilmäinen ennakointi ja omaehtoinen ajattelu! Puistattaa?

Vastaa
iidaafel 26.7.2019 - 09:31

Siis huh huh! Musta siinä ei ole mitään erikoista, jos mies osallistuisi yhtä isolla panoksella vauvavuoteen kuin äitikin! Niin sen kuuluisi ollakin!

Vastaa
cougarwoman 25.7.2019 - 16:45

Herramunjee totta kai saat deittailla. Se, että olet äiti, ei tarkoita sitä, ettetkö olisi nainen. Pitäiskö sun nyt hillota ittes olemaan 100% äiti, kunnes muksu on 18? Tsiisus näitä kommentteja joskus.

Vastaa
iidaafel 26.7.2019 - 09:30

Niinpä, samaa mieltä!

Vastaa
BT 25.7.2019 - 21:34

Koko ajatus siitä, että jotain pitäusi jättää tekemättä siksi, että on lapsen vanhempi on aivan pähkähullu.

Lapsen vanhemman elämä ei poikkea millään muulla tavoin lapsettoman elämästä kuin että hän on velvollinen kohtelemaan lasta hyvin ja rakastavasti ja huolehtimaan lapsen turvallisesta kasvusta. Muutoin lapsen vanhempi elää ja tekee asioita aivan kuten lapsetonkin. Tekee työtä, elää, rakastaa, eroaa, sairastaa, deittailee jne.

Vastaa
iidaafel 26.7.2019 - 09:30

Hyvin sanottu!

Vastaa
Eveliina29 26.7.2019 - 19:55

Tosi hyvä vastaus Iida! <3

Vastaa
iidaafel 28.7.2019 - 21:12

Kiitos <3

Vastaa
KertttuL 27.2.2020 - 14:43

Niin kiva lukea sun juttuja. Vastoin vallitsevaa konsensusta, mun on pakko sanoa, että totaaliyksinhuontajuus on ollut mulle ja pian aikuisille lapsilleni ihan parasta.

Totaaliyksinhuoltajuus on reilusti helpompaa, kuin sekava uusperhe mustasukkaisine exineen, oikeusteitse päättyvä ero, huono suhde jossa haukutaan miestä aina metatyön tekemättäjättämisestä, pettämiset jne. Perus parisuhde ei ole mitenkään siisti juttu nykyään, ikävä kyllä. Lapset saavat paljon rauhallisemman lapsuuden totaaliyksinhuoltajuudessa, missä kuvio paljon selkeämpää?? hyvä Iida ??

Ps. Jos yhteiskunta muuttaisi vähän asennettaan yksinhuoltajia kohtaan, väitän, että monet yksinhuoltajien ongelmat häviäisivät

Vastaa

kommentoi postausta