Home » Päiväkoti Q&A osa 1

Päiväkoti Q&A osa 1

by Iida Åfeldt

Minkä ikäisillä työskentelet?

Työskentelen 5-vuotiaiden lasten kanssa.

Millaisin henkilökuntajärjestelyin nelipäiväinen työviikkosi on järjestetty?

Yhtenä päivänä viikossa tilalleni tulee sijainen, jos koko yksikön tilanne sen sallii. Jos koko yksikössä on lapsia pois esimeriksi 10 yli 3-vuotiasta lasta, ei sijaiselle ole perustetta välttämättä, vaan talon sisältä autetaan ryhmää, jossa on henkilökuntavajetta. Pääasiassa alueen kiertävä varahenkilö sijaistaa, kun on oman yksikön käytettävissä.

Mistä saat energiaa ja motivaatioita töissä?

Tällä hetkellä se on vähän hakusessa itselläkin, mutta lapset imaisevat mukaansa ja he innostavat työhön. Lisäksi esimies ja työyhteisö innostavat. On mahtavaa, jos kollega on täpinöissään jostain, niin se tarttuu. Lisäksi kouluttautuminen motivoi paljon ja antaa uutta ajateltavaa. Erilaiset kokoukset tai teemalliset palaverit innostavat myös. On mahtava päästä puhumaan muiden opettajien kanssa jostain asiasta oman yksikön kesken tai jopa varhaiskasvatusalueen kasvattajien kesken.

Vapaa-ajaltakin saa intoa omana työhön. Kun itsestään pitää huolta, jaksaa töissä paremmin. Ja tauko, se on ehdoton. Työpäivään kuuluu lakisääteinen tauko ja se todellakin auttaa jaksamaan.

Onko jotain sellaista, josta ajattelet oman lapsen myötä töissä toisin kuin ennen lasta? 

Haluan ajatella, että omat lapset ei ole edellytys tehdä hyvää työtä alalla. Muistankin yliopistolta lauseen ”Paras kasvattaja on ennen omia lapsia”. Olen aina pitänyt lasta arvokkaana ja tehnyt työtä sydämellä, mutta kyllä oma lapsi on saanut tähän uuden sävyn. Oma lapsi on minulle kaikki maailmassa. Ja minä saan omassa työssäni hoitaa jonkun toisen maailmankaikkeutta. Hoidan aarteita. Ja toki nyt oman lapsen myötä ymmärrän, että päivähoidon aloittaminen voi olla joillekin tosi kova pala ja ehkä osaan olla huomaavaisempi ja tsempata sekä lohduttaa paremmin. Nyt ehkä ymmärrän miksi joku vanhempi unohti eväät tai ei muistanut taaskaan tuoda vaippoja. Sitä kun ei aina vaan muista ja se on inhimillistä. Ehkä nyt osaa kohdata vanhempia siten, kun toivoisi itse tulevansa kohdatuksi vanhempana. Mutta kaikkea tätä voi oppia työelämässä ilman omia lapsiakin.

Lue myös Millainen äiti tulee varhaiskasvattajasta?

Miten suunnittelet työtäsi vakaopena?

Toki suunnittelen toimintaa lapsista, eli lapsilähtöisesti. Otan huomioon valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman, yksikön varhaiskasvatussuunnitelman ja lapsen yksilöllisen suunnitelman. Suunnitellakseen toimintaa pitää tuntea lapsi, ottaa huomioon lapsen kehitys ja ikä-taso sekä lapsen tavoitteet. Lisäksi tulee lasten kiinnostusten kohteet, ajankohtaiset asiat, lasten kulttuuri ja ympäristö. Lapsista lähden liikkeelle ja sitten yhdessä tiimipalaverissa ryhmän muiden kasvattajien kanssa käydään läpi kuukausi -ja viikkotasolla ideat ja suunnitelmat. Sitten suunnittelen itsekseni. Työhöni kuuluu Suunnittelu-,arviointi- ja kehittämisaikaa noin neljä tuntia nelipäiväisen työviikoni aikana. Suunnittelun toteuttaminen on toisinaan vaikeaa, jos on henkilökuntavajetta ja sak-aikaa ei ole mahdollista järjestää. Se on pitkä aika olla poissa ryhmästä. Mutta se on pyrkimys, että siitä pitää kiinni. Teen suunnitelmat tietokoneella tai paperille.

Miten tiedotat perheitä?

Käytännöt varmasti vaihtelevat, mutta vanhemmille lähtee viikottain sähköpostia ja aina tarkempi kuukausikirje sähköpostilla. Lisäksi akuuteista asioista tiedotetaan Whatsapp-ryhmässä.

Pelkäätkö, että Eemin yöunet huononee?

Eemin yöunet on huonontuneet todella paljon päiväkodin aloittamisen myötä. Ennen hän nukkui 19-08 ja noin tunnin päikkärit, nyt hän nukahtaa klo 19, mutta herää lähempänä klo 05 ja nukkuu päiväunet vaihdellen. Oma unimäärä öisin on 3-4h tällä hetkellä, mutta joskos se tästä.

Missä Eemi on hoidossa?

Eemi on kunnallisessa, Helsingin kaupungin, päiväkodissa. Emme saaneet paikkaa kodin läheltä, joten hän on hoidossa työmatkani varrella. Koko matkaan kotoa töihin pitää varata reilu tunti.

Miltä sinusta tuntuu hoitaa muiden lapsia, kun oma on toisten hoidettavana?

Kieltämättä välillä pysähdyn miettimään sitä ristiriitaa. Ja jos sitä oikein miettii, niin ihan hulluahan se on. Minä hoidan lapsia, jotta saan palkkaa ja samaa aikaa oma lapsi on toisaalla hoidossa. Mutta loppuen lopuksi se on työ siinä missä mikä tahansa muukin. Ja minä en vain hoida lapsia, vaan minä vastaan pedagogiikasta.

Miksi halusit päiväkotiin töihin?

Ihan alkuun en halunnut. Halusin luokanopettajaksi, mutten päässyt kahden hakukerran jälkeen. Kolmannella kerralla hain varhaiskasvatuksen opettajaksi ja pääsin sisään yliopistoon. Olin sitä ennen päiväkodissa töissä ja ihastuin valtavasti. Työskentelin erityisavustajan integroidussa erityisryhmässä. Ryhmässä oli kaksi todella taitavaa erityisvarhaiskasvatukksen opettajaa ja edelleen koen, että heiltä olen oppinut eniten koko uralla.

Lue myös Miten minusta tuli varhaiskasvatuksen opettaja?

Mielipiteesi perhepäivähoitoon?

Itse suhtaudun myönteisesti. Minusta se on hyvä vaihtoehto pienelle lapselle. Arvostan perhepäivähoitajien työtä todella paljon, siinä tehdään pääasiassa kaikki itse eikä ole kollegiaalista apua tai vertaistukea päivittäin. Asuinalueellani ei ollut yhtään vapaata perhepäivähoitopaikkaa sopivalla etäisyydellä. Muuten se olisi ollut mahdollinen vaihtoehto. Toki on tärkeää, että kasvattaja tuntuu omalta ja syntyy luottamus.

Lue myös  Perhepäivähoito vai päiväkoti -kummasta aloittaa?

Mitä olet mieltä subjetiivisesta päivähoito-oikeudesta?

Kieltämättä suhtaudun hieman ristiriitaisesti. Olen sitä mieltä, että varhaiskasvatus on lapsen oikeus ja etu. Lapsella on oikeus saada varhaiskasvatusta, jossa on pedagogisesti rakennettua toimintaa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus taas astuu voimaan elokuusta lähtien. Edellinen hallitus äänesti sen puolesta. Se tarkoittaa sitä, että alalle tarvitaan lisää henkilökuntaa josta on jo nyt pula. Se tarkoittaa lisää hoitopaikkoja, joista on nyt jo pula. Minusta ihan ensin olisi pitänyt puuttua alan työoloihin, uupumiseen ja palkkaukseen ja vasta sitten mahdollistaa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Pelkään, että se tulee kuormittamaan henkilökuntaa kentillä entisestään.

-Iida

LUE MYÖS

Varhaiskasvatuksen opettajan arkea

Päiväkotityön plussat ja miinukset

8 kommenttia

Ellaaaa 20.1.2020 - 12:27

Hei mistä Eemin reppu on?

Vastaa
iidaafel 21.1.2020 - 06:42

Eemin reppu on Samsonite merkkinen☺️

Vastaa
Vaka 20.1.2020 - 20:33

Kiva postaus! Jäin vain miettimään, että mihin vasut (valtakunnallinen, paikallinen ja yksilöllinen) jäi tuosta suunnittelukohdasta,vai unohtuiko ne vain mainita. Kaiken lähtökohta kuitenkin 🙂

Vastaa
iidaafel 21.1.2020 - 06:45

Totta, unohtui mainita, koska ajattelin kysymyksen käytännönläheisenä. Että miten arjessa suunnittelen. Mutta toki ensimmäisenä se lähtee valtakunnallisesta vasusta ja lasten omista vasuista, jotka mainitsin kyllä!

Vastaa
hillomunkki 21.1.2020 - 13:59

Mitä tekisit työksesi jos voisit tehdä mitä vain? Vai olisitko mieluummin vapaaherra ja harrastaisit ja olisit lapsen kanssa jne?

Vastaa
iidaafel 22.1.2020 - 06:01

Minusta olisi kyllä ihana olla kotiäiti. Mutta haaveilen olevani joskus kirjailija. Lisäksi olisi mahtavaa luennoida varhaiskasvatuksesta.

Vastaa
Samanikäisen äiti 21.1.2020 - 14:41

Hurjasti tsemppiä töihin! Ja toivottavasti tilanne tasoittuu kohta ainakin unien suhteen – tuntuu aika hurjalta, kääk. En tiedä, miten selviäisin noin vähällä unella.
Onhan tilanteessasi totta kai paradoksia, mutta onhan se laajemmalla skaalalla hienoa, että mahtavista pedagogin taidoistasi hyötyy nyt vielä useampi lapsi 🙂

Vastaa
iidaafel 22.1.2020 - 06:02

Kiitos todella paljon! Toivon myös, että tilanne tasoittuu. Tämä on aika hurjaa nimittäin?

Vastaa

kommentoi postausta